lördag, augusti 23, 2008

Livemat och surströmmingspremiär



Rödbetsbröd fyllt med svamp, havtorn och en röra på färskost, grädde och surtrömming, det blev publiken bjudna på av Rune Kalf Hansen under livematen i torsdags. Han kan det här med smaker.

Förutom prat och sånger med M.A. Numminen så snackade jordbruksministern Eskil Erlandsson om nordisk mat, evenemanget sponsrades av Nordiska Ministerrådets matsatsning. Förra gången jag lyssnade på honom tänkte jag samma sak som nu, går det att snabbspola karln? Maken till mer entonig stämma får man leta efter.

Richard Tellström som forskar på mat vid Örebro Universitet pratade om det finska köket ur ett historiskt perspektiv. Karelska pirogens popularitet ökade i Finland då finländarna började äta dem som en solidarisk handling då ryssen tog Karelen. Sånt sa han.


Rune Kalf Hansen.



8 Comments:

Blogger Jessica said...

var det gott? Mackan med surströmming.

lördag, augusti 23, 2008 4:56:00 em  
Blogger Bendel said...

Den var god. Vi fick även en soppa på gröna bönor och melon, smaksatt med dill. Inte lika lyckat enligt mig.

lördag, augusti 23, 2008 5:06:00 em  
Blogger Viktoria said...

Bara ett litet PS. Jag tänker alltid detsamma när jag hör Eskil Erlandsson ("snabbspola karln"), men så kommer jag på att jag också är från Ljungby och förmodligen låter likadant. Det är en hemsk tanke.

lördag, augusti 23, 2008 6:49:00 em  
Blogger Bendel said...

Ha, ha, det har nog inte bara med dialekten att göra att man vill snabbspola honom.

lördag, augusti 23, 2008 7:49:00 em  
Anonymous Anonym said...

Du vet ju hur det är ... man vet aldrig egentligen hur man hamnade på en ny blogg ;)
Så härligt att läsa här! Och jag "känner ju" flera av dina länkar. Aglio e olio har jag ju tom ätit lunch med :)
Rune såg jag när den isländska författarinnan var där och då smakade jag olika sorters chili ;) Mums?

söndag, augusti 24, 2008 9:20:00 em  
Blogger K said...

Synd att man inte kände till tillställningen, det hade varit kul att gå.

söndag, augusti 24, 2008 11:03:00 em  
Blogger Jessica said...

Gröna bönor och melon, kryddad med dill... Det är nog bra att jag är en glad amatörkock. Jag har svårt att tänka mig kombinationen av smaker och skulle aldrig ens försöka mig på det där, å andra sidan blir ju vilda kombinationer inte alltid lyckosamma även om man är kock.

söndag, augusti 24, 2008 11:24:00 em  
Blogger Bendel said...

Christina - vad roligt att du är här! Vi har säkert gemensamma bekanta, jag känner eller har iaf träffat flera av dem jag länkat till.

K- ska tänka på att påa bättre om sånt här som kan intressera flera. Jag har mött Rune i flera olika sammanhang, den här kvällen var bland de intressantaste och roligaste.

Jessika - ingen kombinerar som Rune. Hos honom har jag ätit en 6rätters med gotländsk tryffel i alla. Fått popcorn med fänkål dippat i vit choklad som snacks. 9 ggr av 10 är det gott.

onsdag, augusti 27, 2008 9:40:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home