lördag, september 06, 2008

Höst, Bondens egen marknad och spridda tankar



Jag säger det igen, hösten är bästa årstiden! Imorse var jag till Bondens egen Marknad i Tessinparken. Nu provmatlagar jag ett recept och det doftar jord, lök och ingefära i köket.

Jag har inte många minuter på mig och dessa borde jag egentligen ägna åt jobb. Men när jag åkte buss hem med diverse inläggningar och rotfrukter i knät kom jag att minnas när min högstadieklass skramlade till en klassresa och vill skriva några rader om det. Ett sätt att tjäna pengar på var att gemensamt odla bla grönsaker och rotfrukter som vi sedan gjorde konserver av och sålde utanför livmedelsbutiken i den by jag kommer ifrån.

Odlandet ägde rum ca 1 mils cykelavstånd från skolan. Under sommarlovet var alla tvungna (jo vi såg det nog som det då) att någon gång ta sig dit för att sköta om det som växte. Det var så idylliskt landsbygdigt där och allt frodades som ogräs. Mest imponerad var jag av de ståtliga och prunkande kålblasten.

Vi fick vara på marker som ett familjekollektiv ägde. Generöst upplät de jord till oss eftersom flera av dem hade barn i skolan. Jag vet inte om de barnen blev retade men vi andra tyckte iallafall att de levde märkligt. Tänker på det här 20 år senare när jag nyss besökt en knökfull marknad full av sådant de var självförsörjande av.



8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fin bild! problemet med Bondens marknad är att man aldrig hinner dit. I alla fall inte jag.

söndag, september 07, 2008 9:27:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Även här i V-ås har vi Bondens marknad. Blåbärssylt från samma Syltkruka, ost från mejeriet i Norberg samt vackra gladiolusar blev mitt bagage hem.
Härligt!

söndag, september 07, 2008 3:24:00 em  
Blogger Bendel said...

Lisa jag delar ditt problem.

Frida, finns ett mejeri i Norberg? Kul. Visst är höstblommor fina? En av de vackraste buketter jag någonsin fått var en höstbukett liknande den på min bild som en killkompis mamma plockade till mig på 15årsdagen. Det tyckte jag redan då.

söndag, september 07, 2008 4:49:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Vilket fint skolminne!! Det är märkligt men i den åldern så är det inte många som är intresserade av odling eller trädgårdsarbete...det kommer senare!

söndag, september 07, 2008 10:38:00 em  
Anonymous Anonym said...

Wernergårdens mejeri ligger egentligen i Karbenning men det är ju Norberg det med...

måndag, september 08, 2008 7:19:00 fm  
Blogger Daniel Roos said...

Verkar ju hur nice som helst. Kan säga att jag varit hos Sebastien nu också på Petit France :-) på tiden jag vet, vi åt lunch helt underbart konfiterat anklår kan varmt rekomendera det. Sköt om dig och ha det så bra mvh Daniel

måndag, september 08, 2008 12:44:00 em  
Blogger Bendel said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

måndag, september 08, 2008 6:45:00 em  
Blogger Bendel said...

Kristina -Det var lite dubbelt för min del, jag kommer ihåg sista höstskörden och frosten som lagt sig, hur mysigt det var. Vad som kan göra mig ledsen var att vi hade så lite förståelse för kollektivet.

Ja, det var på tiden Daniel!:) Var också där igen, Sabastien är verkligen trevlig mot sina kunder. Bar in min frukostbricka och småpratade. Konfiterade anklår? Vad gott.

Frida - Karbenning, ännu bättre.

måndag, september 08, 2008 6:46:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home