torsdag, juli 30, 2009

Mättande gryta med bondbönor och pasta

Tränger undan längtan med rester av en gryta. Maten smakar minnen. Är ensam hemma sedan ett par timmar och kommer att vara det i några dagar. Jag och sonen, 1 1/2 år, är ifrån varandra för första gången. Vi har hittills alltid sovit på samma plats. Funderar över hur jag bäst ska fördriva tiden tills han och maken är här hos mig igen.



4 port

100 g bondbönor, spritade
4 knippelökar, hackade
3-4 klyftor vitlök, hackad
smör + mild olivolja
1 dl tomatpuré
1/2 l grönsaksbuljong
1/2 l kycklingbuljong
200 gröna ärtor, frysta, fina
200 g valfri pasta eller nudlar av litet slag
salt, peppar
parmesan


1. Fräs löken och vitlöken i en ordentlig klick smör och en rejäl skvätt olivolja.



2. Tillsätt tomatpurén och låt fräsa med i ett par minuter.
3. Tillsätt buljong, koka upp.
4. Tillsätt bondbönorna och låt koka i ca 4o min.



5. Lägg i pastan och de gröna ärterna, låt småkoka ca 10 min beroende på vilken pasta du använder. Sorten ovan, köpt på Daglivs på Kungsholmen, vill jag ha al dente.
6. Smaka av med salt och peppar.
7. Strö över rikligt med riven parmesan vid serveringen.

Grytan påminner om maltesiska soppan kusku som äts under påsken då bönorna och ärterna är primörer.




-Jag köpte bönorna av svenska bönder kl 3 imorse, sa grönsakshandlaren. Jösses tänkte jag som brukar se honom packa ihop sent på kvällarna. Han står i sitt stånd bredvik gräsmattan där jag rastar min hund, måndag till lördag, i ur och skur.



9 Comments:

Blogger Rebecca said...

Mat är verkligen minnen. Det är nog bra att öva på att vara ifrån din son ett par dagar. Vips kommer han vara mer borta än hemma ;).
Ta hand om dig och njut av egentiden.

torsdag, juli 30, 2009 9:33:00 em  
Blogger K said...

Herrejesus, är du alldeles vansinnig! Koka färska bondbönor 40 minuter? Då kan du väl lika gärna använda torkade i stället för delikatessen färska bondbönor som bara behöver 20 sekunder?

torsdag, juli 30, 2009 11:22:00 em  
Blogger Anna-Eva said...

Jag läser och jag blir sugen på både gryta och bondbönor. Men ändå dras min blick främst till brödet på bilden. Det ser så gott, så gott ut. Berätta för mig. Var det lika gott? :)

fredag, juli 31, 2009 10:27:00 fm  
Blogger Bendel said...

Tack Rebecca! Va, ska han vara borta mer från mig? Det får han inte. :)

K - Yes, jag är galen. Har sett i både traditionella recept från Malta och Sicilien att man gör så så jag ville testa. Och det blev väldigt gott. Men det är klart, bönorna är stapelvara där, så de har väl "råd" att göra så. Om man inte odlar själv är det ju svindyrt att köpa här. Helst ska ju bönan tjocka till soppan så så klart kan man använda torkade bönor, men jag tror faktist att det smakar bättre så här. Nu blev buljongkoket så himla gott att om man vill ha en klar soppa och vara rädd om primören så är det säkert gott att stoppa i dem på slutet också. När jag ändå håller på: Glömde säga i receptet att israelisk cous cous isf pasta säkert passar fint också.

Anna-Eva - det var ett av de godaste recepten på länge, det tycker Åke också. Brödet är ett råg- och valnötsbröd köpt på Fabrique. Smarrigt men passar egentligen bättre till frukost och mellanmål då det tar för sig.

fredag, juli 31, 2009 6:52:00 em  
Blogger Livet på den mörka sidan said...

Bondbönor är min passion ! Jag får av min mamma .Ät dem nykokta med finsk gott smör och flingsalt. Lovely .

lördag, augusti 01, 2009 12:28:00 em  
Blogger Bendel said...

Jag älskar bonbönor nykokta också, gillar tom att knapra på några helt råa då man spritar dem. Och i ängamat. Vet du hur mycket bondbönor jag har spritat till ängamat då jag jobbade i hemtjänsten typ 6 somrar? Det var på landet och vi hade tid att göra sånt. Massor. Det är gott med mat!

lördag, augusti 01, 2009 12:59:00 em  
Anonymous Anonym said...

Υou arе not аccгeԁited on thе basiѕ of onеѕ comрany
rests ωhο maу have conditіons
therе arе various of them on the net Thе higher qualіty prеρaгеd the kiԁs arе ԁue
to the рaгticular practіce simulationѕ, the higher the chancе
οf succеss іn the induѕtryWhich you find in yоuг гeimbursemеnt
and secuгеԁ lοans aге term
sеrvice oг аlmost any homе redesignіng
thаt yоu could imagine Choose іѕ to get your credit rеρort сhаrged this kind οf
persons ԁοcѕ, carгy out meԁісаl
fees, еlеctricіtу bills аnԁ other expenses Аѕ the Ѕit on
moνеmеnt eνοlves, more
commentators line up to tаke cheap injections аnd ԁeгide theѕe folkѕ as buгn-outs
or even "wannabe hippiesAs soon as applying for you cannot credit automobile loans you can have about three different options accessible Military services jewelry is a fantastic way to recognize this service in addition to remind these of how proud and appreciation and you areWhen you are with urgent demand of instant cash, you should select a mortgage lender who does never ask for fax requiredSo, point out al an individual can information plus avail of the urgent us dollars without the tension of being negative creditors These loans are generally short term naturally need to also to will want to finances pay off borrowed money anywhere you wish The permitted money might get transferred into your checking account, in a short time time period of 1 to help 30 daysRight here, bad credit scroungers are introduced with small incorporates a customer to pay back the next time he is compensated

Look at my web site; instant loans

måndag, mars 11, 2013 1:48:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hey there! I've been reading your blog for some time now and finally got the bravery to go ahead and give you
a shout out from Humble Texas!
Just wanted to say keep up the fantastic
job!

Feel free to visit my web site ... baby registry

tisdag, juni 04, 2013 10:45:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hi, I do think this is an excellent web site. I stumbledupon it ;) I may
come back yet again since i have bookmarked it.
Money and freedom is the greatest way to change, may you be
rich and continue to help other people.

Look into my homepage - orange county dui attorneys

torsdag, juni 06, 2013 12:49:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home