onsdag, juli 15, 2009

Garda och Como

Bodde på en välskött och lantlig agriturismgård på ett berg vid Gardasjön, i ett gammalt silkesspinneri. Idag produceras endast olivolja till försäljning men tidigare var det ett mångsysslande och storproducerande lantbruk. Gården har sysselsatt så många att byn Manerba som den låg mitt i till stor del var en community uppbygd kring detta. Allt vi behövde fanns runt knuten, brödbutik, köttbutik, en liten livsmedelshandel och ett par caféer och restauranger. På den tjusigaste restaurangen kunde man beställa spagetti med smör och salvia.

Riva vid Gardasjön, ligger längst norrut. Östra sidan är lika mycket ögonfängnad men mer exploaterad än västra, städerna lika fina men med anpassade menyer och sådär. Västra sidan är elegantare, staden Salo tex. Och har microklimat vilket gör att det odlas en hel del citrusfrukt. Typiska lokala produkter är limoncello och choklad med bergamott.


Menaggio vid Comosjön.


Comosjön. Avslutade resan med ett par dagar här. Trots att jag var förberedd tog landskapet andan ur mig. Dramatisk natur, korallfärgade byar och stolta gammaldags hotell. Bedårande trädgårdar och privatpalats med anor som avlöser varandra miltals.



3 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Spagetti med salvia och smör är bland det godaste jag vet. Ha en fortsatt skön tur om ni inte är hemma redan.

torsdag, juli 16, 2009 9:22:00 fm  
Blogger Bendel said...

gott och så vansinnigt enkelt. Tack Kinna!

måndag, juli 20, 2009 7:11:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Läste någonstans att Comosjön ska vara världens vackraste sjö! Ja där är grannt, ett annat tips är Varenna (ligger på ostsidan). Själv är jag lite sugen på Verona, ni var där också läste jag! Var det fint?

fredag, augusti 14, 2009 11:39:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home