söndag, augusti 02, 2009

Augustilunch i Rom




När jag för 20 år sedan, som 18-åring, flyttade till Göteborg från en bruksort i Dalarna var mitt filmbegär omättligt. Utbudet av bra film var minst sagt begränsat där jag kom ifrån. De tre år jag bodde på Västkusten såg jag nog allt på Hagabion, som jag hade som granne, och på Bio Capitol. Och filmfestivalen var en enda lång dygnetruntfest.

Igår såg jag en film jag tyckte om på Zita, Augustilunch i Rom. Hittade inga bra filmklipp men en trailer där man iallafall får en känsla av filmen. En man och hans gamla mamma inhyser i sitt hem ett gäng gummor som av olika anledningar inte får fira den stundande högtiden med sina familjer. Mannen, Gianni, som själv börjar närma sig 60, är en perfekt son och värd. Kvinnorna är gamla på riktigt, och tar för sig, är tex underbart fåfänga. De är tydligen amatörer och spelar så trovärdigt det bara kan bli med amatörer och en bra regissör. Filmen är mänsklig, rolig och en påminnelse om hur vi ofta ser på de äldre som en börda. Någon tyckte att budskapet om hemvård som något bra var övertydligt. Det tycker inte jag. Måltiderna är centrala på så sätt att de är minnen, en viktig del av livet och fest.

Kikar egentligen bara in här lite snabbt innan jag sticker på utflykt. Ikväll kommer sonen hem, saknar den lilles mjuka kinder och skratt mycket, har nästan glömt att han rev två snälla arkitekters hem under en god middag förra veckan, att han lägger mitt digipass, nappar och annat skoj i hundens vattenskål om och om igen och att han är inne i en period då han ofta hänger som en apa i mina ben.



8 Comments:

Blogger Rebecca said...

Jag hörde en recension om den här filmen i P1s kulturnytt och den lät minst sagt trevlig. Efter ditt inlägg känner jag mig tvingad att se den.

Hoppas du får en trevlig picknick, och en gosig kind mot din när sonen kommer hem.

söndag, augusti 02, 2009 11:29:00 fm  
Blogger Bendel said...

Rebecca - den var minst sagt trevlig, känns förutsägbart att säga det, men så var det!

En gosig kind fick jag, och snart ska vi picknicka tillsammans, och kanske spela lite boll eller nåt.

måndag, augusti 03, 2009 2:24:00 em  
Blogger Pernilla said...

Märkligt det där. De kan vara högst irriterande men efter en kort stund ifrån dem längtar man ihjäl sig. Mycket märkligt.

torsdag, augusti 06, 2009 12:26:00 fm  
Blogger Bendel said...

Pernilla - ja MYCKET märkligt! Ett par dagar ville jag inget annat än att få vara ensam.

fredag, augusti 07, 2009 9:43:00 em  
Blogger Bendel said...

ensam en stund alltså

fredag, augusti 07, 2009 9:44:00 em  
Anonymous Anna B said...

Åh, den filmen har jag också tänkt gå och se, kan behövas en feel-good film ibland ;-) Kul att du tyckte om den.

tisdag, augusti 18, 2009 3:03:00 em  
Blogger Bendel said...

Även om filmen inte direkt handlade om mat så fick jag en vansinnig matlagningslust efter att ha sett den. Jag drog igång ett litet projekt, och tänkte att jag ville ha vin. Småbarnsförälder som jag är hade jag nästan somnat av vinet när maten var färdig att äta.

tisdag, augusti 18, 2009 3:14:00 em  
Anonymous Anna B said...

Ja det där känner jag igen... men nu är vår yngsta tre så nu orkar vi nattsudda lite igen!

onsdag, augusti 19, 2009 12:55:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home