måndag, november 02, 2009

I ett hus mitt på de halländska pepparrotsfälten



De turkosa marängerna var ett mästerverk, inte bara snygga utan goda också, de smakade såpass mycket mint att det precis balanserade sötman.

Blev bjussad på saftiga snittar, välgörande kaffe och massor med sköna kakor efter ett dop. Allt utom mockatårtan med maräng och kaffesmörkräm var hembakat, men tårtan är en släkttradition och köps i familjen. Fint avvägd den med, med precis rätt mängd smörkräm för att inte bli för mycket.

Jag blir lika glad över att bli bjuden på dop med köpepizza efteråt, men det var längesedan jag åt så mycket fina och välgjorda bakverk.



3 Comments:

Blogger Pernilla said...

Hmmm, tror att jag var på fel ställa i Halland i helgen... ;) Mums!

måndag, november 02, 2009 6:30:00 em  
Blogger Annika said...

Är det månne pepparrotsfälten kring Tjolöholm? Mockatårtan från hembageriet i Åsa, stor som en kvarnsten...?
Jag känner igen vissa komponenter. Norra Halland/Fjärås.

måndag, november 02, 2009 10:42:00 em  
Blogger Bendel said...

Pernilla, det tror jag med:)

Annika, jag tror du gissade rätt på allt utom hembageriet i Åsa, men det var i Åsa vi var.

tisdag, november 03, 2009 7:55:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home