lördag, oktober 24, 2009

Bistron på Hostellerie Bérard


Steak med nästan friterade rofrukter, det senare åt vi som godis.


Mjölkchokladfondant med hallonkärna, trädgårdshallonsorbet på kaksmulor.

Vi åt väldigt bra alla dagar på vår höstresa till Provence. Franskt, enkelt och bonnigt. Inte minst på bistron på vårt hotell. Krubb med det där oförklarliga och vällagade lilla extra. Den mycket märgfulla mustigheten i nötköttsgrytan, smakrikedomen i de smörrostade rotfrukterna och pikantheten i de rostade pinjenötskärnorna på pasta peston.

Vill du läsa mer om maten på hotellets andra restaurang, den med en stjärna, kan du läsa här hos Ragazze-Elin.



6 Comments:

Anonymous Anna B said...

Oj oj oj...

lördag, oktober 24, 2009 2:46:00 em  
Blogger Bendel said...

Sån mat som är svår att rapportera hem om, inte spektakulär på något vis, men så god, särskilt på plats.

lördag, oktober 24, 2009 2:57:00 em  
Blogger Jessica said...

Det är allt som gör mat fantastisk. Miljön, smakerna, ljudet, synintrycken, sällskapet (!). Det är nog en del av varför jag inte kan äta sushi i Sverige annat än i klara undantagsfall.

lördag, oktober 24, 2009 5:06:00 em  
Blogger Bendel said...

Jessika - Ja det är väldigt mycket så med mat, det tycker jag med.

lördag, oktober 24, 2009 5:37:00 em  
Blogger Jessica said...

Min favoritsushi kom från ett litet hål i väggen i området där vi bodde i Kyoto. Det går inte att kopiera, och inte smakerna heller. Jag hade i stort inte ätit sushi sedan min senaste Japan-resa när jag gick några gånger. Det var okej, i linje med det stället t o m (som hette x sushi ställe - innovativt eller hur?) men jag har infört moratorium på sushi-ätandet igen. Det är en sån grej som bara inte är samma sak.

lördag, oktober 24, 2009 6:38:00 em  
Blogger Bendel said...

Åt stjärnkocken Tomas Kellers 6000-kronorslunch när han var här, inte ens den funkade att förflytta utan var förmodligen godare på plats.

lördag, oktober 24, 2009 10:07:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home