söndag, oktober 04, 2009

Oxsvanssoppa man blir snäll av



Jag har två favoritsmaksättare, oxsvans och musslor, båda för att de lämnar så oerhört komplexa, runda och hela smaker efter sig om man låter dem koka ett tag. Oxsvans har också den goda egenskapen att locka fram fina minnen från uppväxten. Jag kokade i två steg eftersom jag ville ha någorlunda spänstiga rotfrukter. Annars har det mesta i den här soppan hamnade i den för att det fanns hemma. Lite extra gott blir det om man lyssnar på Johnny Cash under tillagningen.

Rätt många portioner, typ 7

BULJONG
lite mer än 1 kg oxsvans
smör
1/2 rotselleri, i bitar
1/2 palsternacka, i bitar
2 morötter, i bitar
3 schalottenlökar, halverade
10 svartpepparkorn
1 bunt bladpersilja
1 msk salt
2 lagerblad
2 dl vitt vin, jag använde en torr riesling

SOPPAN, steg 2
ca 6 stora morötter, i ganska små tärningar
ca 1 kg potatis, i något större tärningar än morötterna
1 dl vin
salt

Till servering: creme fraiche, finsk senap, hackad persilja

-Bryn köttet runtom i smör. Lägg över i en hög gryta och häll över vatten så att det täcker. Skumma om det behövs. Lägg ner rotfrukter och kryddor. Slå i vin. Låt koka i 4-5 timmar.

-Ta upp svansbitarna och rensa ut köttet då de svalnat. Sila buljongen i tätmaskig sil och häll tillbaka i grytan. Kasta det som blivit kvar i silen.

-Häll morötterna och rotfrukterna i buljongen. Koka dem mjuka. Lägg på slutet i oxsvansköttet och slå i vinet. Smaka av sältan, det är viktigt att det finns en märkbar sälta men att den inte är för stark eftersom man vill kunna äta mycket soppa.

-Severa med en klick creme fraiche smaksatt med senap, jag använde finsk inte så söt och stark. Strö över persilja.



Visst blir man lycklig av så här vackra, och ekologiska, morötter?



12 Comments:

Blogger Jessica said...

Behåller de lila morötterna färgen?

söndag, oktober 04, 2009 4:06:00 em  
Blogger Livet på den mörka sidan said...

Åh, det är min favoritsoppa !Var hittade du oxsvans?

söndag, oktober 04, 2009 4:28:00 em  
Blogger Bendel said...

Jessika - de lila är morotsorange i mitten, det ser mycket raffinerat ut! Färgen behålls någorlunda men blir inte alls lika skarp och flyter liksom ut.

Lyxpiraya - jag gjorde soppan av en slump just nu eftersom jag hittade fina oxsvansbitar på Daglivs.

söndag, oktober 04, 2009 4:34:00 em  
Blogger Viktoria said...

Det ser verkligen gott ut!

På tal om musslor så är jag också väldigt förtjust i det. Beställde musslor på en restarang i går och fick halvbra sådana, några smakade ladugård och andra lite ammoniak eller nåt sånt. (Jag skickade förstås tillbaka dem.) Har det hänt dej? Har läst att algtoxin inte ger nån speciell smak så jag antar att det var bakterier eller liknande som orsakade smaken i de jag (nästan) år.

söndag, oktober 04, 2009 9:57:00 em  
Anonymous Frida said...

Underbara morötter!

måndag, oktober 05, 2009 4:46:00 em  
Blogger Bendel said...

Viktoria - vad läskigt. Det har aldrig hänt mig, men visst låter det som en bakterie. Jag beställer aldrig skaldjur söndagar eller måndagar.

Frida, visst är de tjusiga.

måndag, oktober 05, 2009 9:14:00 em  
Anonymous Frida said...

...Idag skulle jag behöva lite att bli snäll av....

tisdag, oktober 06, 2009 5:53:00 em  
Blogger Viktoria said...

Smart tips, Pia. Skaldjur ska man inte beställa på sön- och måndagar. Nu kommer jag aldrig heller att göra det.

tisdag, oktober 06, 2009 9:15:00 em  
Anonymous Anna B said...

Musslor: Det är väl tisdagar som gäller, va?

Morötterna: Superfina, jag använder bara de lila råa(som uppskattade slantar. Sist jag använde dem i varm mat såg de rätt äckliga ut tillagade...

torsdag, oktober 08, 2009 9:43:00 fm  
Blogger Bendel said...

Anna - tror det, så var det förr iaf. Ska kanske förtydliga att jag bara har pratat om musslor på krogen i samnand med detta inlägg.

Ang. morötterna. Smart! Så ska jag också göra fortsättningsvis.

torsdag, oktober 08, 2009 9:47:00 fm  
Anonymous Victoria said...

Förr var det så att fiskare var mycket religiösa och inte gick ut på söndagar, alltså landades ingen fisk på måndagar. Numer är det så att även fiskare är lediga på lördagar och söndagar...

lördag, oktober 10, 2009 8:15:00 em  
Anonymous Anna B said...

Aha... det var säkert ngn fartygsskrock inblandat också. Typ den som bryter helgfriden kapsejsar" eller något.

fredag, oktober 16, 2009 5:43:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home