söndag, oktober 04, 2009

Sassa-brassa-äpple-och-mandelmassa-paj

1 liten paj, 4-5 bitar

SMULDEG
200 g mandelmassa, hackad i små tärningar
150 g smör, i tärningar
0,75 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl

FYLLNING
3-4 svenska äpplen
ca 1/2 dl fast plommonsylt
kanel
ev ett par matskedar strösocker

-Arbeta snabbt ihop en deg med fingertopparna. (Kan med fördel förberedas timmar innan och ställas i kylen). Fördela lite mer än hälften av degen i en pajform, nagga med en gaffel. Grädda mitt i ugnen 5-10 min. Skär under tiden äpplena i skivor.

-Ta ut pajdegen och låt den vila ett par minuter. Fyll med äpplena, om de är väldigt syrliga strö över sockret, dutta sedan i sylten och pudra kanel över. Toppa med restrerande smuldeg. Grädda ytterligare 20-30 min, håll koll.

-Servera med vispad creme fraiche smaksatt med vaniljsocker.


På bilden ska pajen toppas med mandelsmulor och gräddas ca 20 min i ugnen.



2 Comments:

Blogger Annika said...

Kul pajskalsidé! Låter som något för mig (pajskeptiker).

onsdag, oktober 07, 2009 7:14:00 fm  
Blogger Bendel said...

Satsen är stor. Jag gillar ju pajskal:)

onsdag, oktober 07, 2009 7:42:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home