söndag, oktober 04, 2009

Äppel- och plommonkompott



Yo! Där satt den. Sötsyrlig, halvfast och rund i smaken. Och grymt vackert orangerosa blev den också. Synd att jag inte minns receptet exakt men det gick ungefär så här:

3-4 syrliga svenska äpplen, i små bitar
5-6 svenska plommon, urtagna och halverade
ca 1 1/2 dl strösocker
1 msk vatten
ett par matskedar vitt torrt vin, jag använde rieslingvin
1 knivsudd ingefära
1 knivsudd kardemumma

Lägg frukt, socker och vatten i en liten kastrull. Låt koka ca 10 min. Tillsätt vinet och kryddorna, koka ca 10 min till. När den svalnat kan du toppa morgonyoghurten (måste vara den tjocka sorten) med kompotten och den gör garanterat succé på frukostbordet. En variant är söta youghurten med vaniljsocker och toppa kompotten med puffad quinoa, det brukar jag servera som efterrätt.