lördag, oktober 03, 2009

Kotletter med smör- och vinbräserad savoykål

Det blev en lyckad tager-vad-man-haver-middag, och det var välbehövligt efter en sjåig dag. Maken gillade särskilt den syrliga smörsåsen som följde med kålen. Efter kotletterna åt vi krämiga, milda och smakrika franska ostar, och sedan äppel- och plommonpaj, recept på det sistnämda dyker förmodligen upp här imorrn.



3-4 portioner

4 fläskkotletter, jag hittade fina ekologiska på Daglivs
400 g savoykål, strimlad
150 g smör
2 dl vitt vin, jag använde torr riesling
rejält med finhackad persilja
salt, peppar

- Förväll kålen i lättsaltat vatten. Kyl den sedan snabbt under rinnande kallt vatten.
- Smält lite mer än hälften av smöret i en djup stekpanna, tillsätt kålen och bräsera ca 10 min.
- Tillsätt vinet, resten av smöret och persiljan, krydda. Bräsera ca 5 min till.
- Stek kotletterna ca 3 min per sida. Servera med kålen.




5 Comments:

Blogger Jessica said...

Väldigt tjusiga kotletter!

lördag, oktober 03, 2009 11:41:00 em  
Blogger Anna said...

Jessika tog orden ur munnen på mig.

söndag, oktober 04, 2009 9:52:00 fm  
Blogger Bendel said...

Ja visst är de ovanligt snygga! De var mjälla och goda också.

söndag, oktober 04, 2009 10:42:00 fm  
Blogger Annika said...

Kålen ska jag pröva. Brukar inte använda vin, bara grädde. Savojkålen är ju både vacker och god. Kålpuddingarna blir avsevärt mer estetiskt tilltalande med savojkål ;).

onsdag, oktober 07, 2009 7:16:00 fm  
Blogger Bendel said...

Annika, ja visst är den vacker! Även kåldolmar blir ju små konstverk med savoy.

onsdag, oktober 07, 2009 7:45:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home