lördag, september 12, 2009

Cevennerna/Languedoc


Getosten jag köpte på Petite France var lagom i ordets bästa bemärkelse. Lagom stor för en person, med lagom mjuk kärna och lagom styrka. Den var underbart getig, och underbart god. Den kom från Cevennerna. Och den smakade Cevennerna.


2005, i september, var jag på en fullspäckad matresa i Languedoc. Jag bodde i fantastiska byn Sauve på fina Oliven (som iaf då drevs av Kajsa Wargbutiksägaren).

Jag åt förbjudet fet rillettes och mustigt tjurfäktningstjurkött. Mumsade hemkokt krubb serverat av en husmor som berättade sina tricks. Jag såg de svarta hästarna och saltfälten i Camargue. Besökte ekologiska vinbönder och ett par olika restaurangskolor. Men det jag uppskattade mest var nog förmiddagen hos ekologiska bönder i Cevennerna. För de hisnande vyerna, för värdparets ödmjukhet och för den goda och bonniga maten skull.


De hade Aubrac-kor. Fina, eller hur? Köttet används av många franska stjärnkockar.


Lunch.


Värdparet.


Vy över Sauve.


Oliven, i köket.


Frukost före matmarknadsröj. Till höger den internationellt etablerade konstnären Maj-Siri Österling som bland annat gör sådana här sköna och stora installationer. Hon var vår tolk under veckan. Ett kärt återseende, Maj-Siri var min franskalärare i åk 8 och jag hade inte sett henne sedan dess. Vi gjorde även skoltidning ihop, minns hur vi skumpade runt i hennes gamla Renault till tryckeriet 10 mil bort. Jag hade ingen aning om att vi skulle ses igen förrän hon dök upp på det gamla pilgrimspensionatet där vi bodde. En annan av resans höjdpunkter var besöket i hennes hus och atelje.



7 Comments:

Blogger Kristina Eriksson said...

Å en sådan resa skulle jag vilja göra! Festligt med din gamla fröken.

måndag, september 14, 2009 10:01:00 fm  
Blogger Bendel said...

Anledningen till att jag nämner resan så här många år senare är att det var en av mina matmässigt bästa resor. Resan innehöll mycket utöver detta.

Ja, lustigt att Maj-Siri bosatt sig där och extraknäckte som tolk, jag tror hon och de som driver pensionatet är de enda svennarna i Sauve.

måndag, september 14, 2009 10:09:00 fm  
Blogger sebastien Boudet said...

Vad fint du skriver Pia ! Det är det jag kallar en smak upplevelse ..... När en genuine, välgjort produkt ta dig någon annanstans! Når dig direkt i själen o hjärtat!
Stor tack, jag fick fjärilar i magen när jag läste dina rader!
Saknar Frankrike som f.. Ibland !

måndag, september 14, 2009 7:50:00 em  
Blogger Bendel said...

Tack själv Sebastien. Osten förgyllde min lördagkväll. Förstår att du saknar Frankrike ibland.

tisdag, september 15, 2009 10:38:00 fm  
Blogger Kristina Eriksson said...

Måste fråga - var det en arrangerad matresa? I så fall i vems regi?

torsdag, september 17, 2009 11:21:00 fm  
Blogger Bendel said...

Resan skräddarsyddes för oss i gruppen, vi var 5 st, och det var Oliven som hjälpte oss med program, det praktiska och sånt.

torsdag, september 17, 2009 9:07:00 em  
Blogger Bendel said...

Det var alltså ingen sponsrad PR-resa.

torsdag, september 17, 2009 9:08:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home