söndag, september 27, 2009

Stockholms Matvarufabrik



Menyn var inte lång och det tycker inte jag den ska vara på en kvarterskrog av den här typen heller. Och de flesta rätterna hittar man på de flesta liknande krogar just nu, men inte alla lyckas lika bra som Matvarufabriken.

Det lågtempererade sidfläsket kändes som ett givet val. Det var rejält och mustigt, och hade en tunt skal av ljuvlig och lite bränd svål som knusprade i munnen. En mild och smörig blomkålspuré var ett mycket passande tillbehör. Rostat vete och hasselnötter kompletterade fint både smak- och konsistensmässigt. Kryddig, smakrik mörk rillette på griskind till detta var pricken över i:et.

Till dessert valde jag och mitt sällskap vit chokladparfait med flädersorbet, hallon, kanderade pistagenötter och dulce de leche. Det låter spretigt men de lite jolmiga smakerna i parfaiten lyftes fantastiskt av sorbeten och hallonen.


Kvittopåse.



4 Comments:

Blogger Christoffersmat said...

Hej Pia

Vad kul att du gillar Matvarufabriken!
Det är min kompis Richard Rymer som är köksmästare där. Han började sin kockkarriär med att hjälpa mig när jag hade Cateringfirma. Så Jag har lärt han allt jag kan,nå ja det tar väl inte så lång tid ;)

Hade gott!

Christoffer

tisdag, september 29, 2009 5:36:00 em  
Blogger Bendel said...

Hej Christoffer,
Vad roligt. Maten var bättre nu än förr (typ för 6 år sedan), och då var den också bra tycker jag. Var där med min barndomsvän och det var ett perfekt ställe för mat och prat samtidigt. Gillade även vinmenyn som kändes passande till maten men opretto.

tisdag, september 29, 2009 5:46:00 em  
Anonymous Elin said...

jag har tänkt att testa deras luncher ganska länge, tack för påminnelsen :)

söndag, oktober 04, 2009 5:54:00 em  
Blogger Bendel said...

rapportera gärna om du går dit!

söndag, oktober 04, 2009 6:37:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home