lördag, december 26, 2009

Tre sorters must



Guttstas must smakar barndom. Förmodligen eftersom de övertagit nerlagda Fors Nya Bryggeris gamla recept, den musten var självklar när jag växte upp.



Två sorters höjdarsenap stod på mammas julbord. Lasses whiskysenap som hennes granne i Horndal (södra Dalarna) gör. Jag skulle ha fått en sådan i julklapp men den hade tagit slut. Hade jag inte blivit ägare till en Creuset-form hade jag tagit det hårt. Det var drag i den, men precis så mycket att det inte blev för starkt, och whiskynsmaken var välbalanserad. Jag är mycket känslig för whiskysmak som blir fel.

Bredvid stod LissEllas skånska senap, en favorit i mitt egna kylskåp. Också den väl avvägd, med stora senapskorn. Tillverkas 7 km från mamma, men finns inte i den lokala livsmedelsbutiken, däremot kan jag i centrala Stockholm gå tvärs över gatan till Daglivs när min LissEllaburk tar slut.



2 Comments:

Anonymous Anna B said...

LissElla? Låter väl dalkullaaktigt för att vara skånsk ;-)
Gott nytt År, Pia!

torsdag, december 31, 2009 11:40:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Guttsta Gammeldags Julmust heter det.

fredag, januari 01, 2010 4:44:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home