lördag, december 19, 2009

Mjölkchokladmania



Sedan jag anordnade ett mjölkchokladtest för tidningen Gourmet för snart ett år sedan med den fina panelen choklad-Rebecca (ingen kan så mycket om choklad som hon), konditorn Daniel Roos och bagaren Hélene Johansson har mitt intresse för mjölkchoklad bara växt. Och lämpligt nog har marknaden också gjort det. Den här veckan har jag testat tre för mig nya godsaker.

Askinosiechokladen, 85g, kostade typ 120 pix, det är den dyraste mjölkchoklad jag ätit. Den lilla tofsen på förpackningen kommer från säcken till just mina bönor. Bonden som odlat bönorna kan jag läsa om genom att slå in en kod på förpackningen på Askinosies hemsida. God? Jag jag tycker det. Vet inte om det är en klockren mjölkchoklad, den balanserar till att vara mörk, men den har en karaktär och skön bitterhet som jag gillar. Att den är gjord på getmjölkpulver slår också igenom en gnutta. Värd sitt pris? Kanske för mig, men för dig kan bara du avgöra.

Valhronas Jivara är mera klassiskt mjölkchokladig och len, ren i smakerna. Ett riktigt glufsgodis.
En glad överrasskning var Organic Seed & Bean Companys snackspåse som följde med Årstidernas låda. Russin och rostade pumpafrön och soyabönor överdragna med belgisk choklad. Just rostningen lyfte det här snarret till något riktigt gott.



10 Comments:

Blogger Jessica said...

Ska man äta mjölkchoklad så är det Jivara man ska äta. Synd bara att prisnivån är ja, valrhona.

lördag, december 19, 2009 7:19:00 em  
Blogger Bendel said...

Jo Jivaran blir nog en favorit, nästan lika god som Amedeis mjölkchoklad i turkos förpackning.

lördag, december 19, 2009 11:15:00 em  
Blogger Jessica said...

Amedei är också god, ja. Det som är bra med Valrhona är att de är precis lagom. Efter en Jivara-kaka på 75 - 100 gram så brukar jag känna mig nöjd. Det är tur att jag kan äta Plopp och Lindt-choklad emellan så att jag inte ruinerar mig fullständigt ;)

söndag, december 20, 2009 12:39:00 fm  
Blogger Bendel said...

Jo för som sagt, Jivaran är lättglufsad och då försvinner pengarna liksom ännu snabbare. Instämmer, det är tur att lite fulgodis känns ok däremellan.

söndag, december 20, 2009 12:43:00 fm  
Blogger Daniel Roos said...

Jag säger bara Caramélia från valrhona bästa bästa

söndag, december 20, 2009 1:38:00 fm  
Blogger Jessica said...

Daniel: var kommer den ifrån, caramélia? Tror inte att jag har provat den. Har provat alla valrhonas som finns i detaljhandel och kan konstatera att allt med olika fruktighet och sånt stämmer. Årgångschokladen har varit rätt svår att få tag i.

söndag, december 20, 2009 9:55:00 fm  
Blogger Bendel said...

Jag köpte två sorters mjökchoklad för några veckor sedan då jag sammanlagt handlade Valhronachoklad för sådär 500 pix och glömde kvar på en buss (fick aldrig tillbaka den). Var det en andra mjölkchokladen?

söndag, december 20, 2009 10:38:00 fm  
Blogger Bendel said...

den andra

söndag, december 20, 2009 10:38:00 fm  
Blogger Jessica said...

Jamen, alltså, du får börja knyta såna värdefulla grejer runt barnet då du knappast glömmer barnet, eller hänga det kring halsen på dig själv!! Pfftt, glömma valrhonachoklad värd 500 spänn på flygbussen... ;)
Fast det här har jag ju sagt förut ;)

söndag, december 20, 2009 12:52:00 em  
Blogger Bendel said...

Sant! Och ta med sonen till jobbet, så jag kan knyta fast chokladen jag ibland handlar på lunchen:)

söndag, december 20, 2009 3:16:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home