torsdag, december 03, 2009

När morsan minglar snickrar sonen och pappan på pepparkakshuset eller snart ett arkitektritat left-over-pepparkakshus, del 2




Om jag hade haft en kaffekvarn hade jag druckit andra koppen Haugaard-kaffe för idag. Köpte en bönblandning från Panama och Etiopien i samband med att jag käkade frukost med en begåvad matbloggareCocovaja. Den franke och sympatiska ägaren Ilias tog genast reda på hur jag hade hittat dit, vad jag jobbar med och var jag bor. Det var för övrigt en minst lika sjyst stund som gårdagens morgonmål under värmelampan på Petite France utomhusservering. Bagaren Sebastien kom ut och berättade allt om briochebakning, hans briochebakta lussebullar och det spanska saffranet som han marinerar i cognac och muscovadosocker i ett år. Min gamla chef dök också upp av en slump och klappade Jack Russelterriern som värmde mig i knät.

Igår kväll hade en gammal vän boksläpp. Varannan på tillställningen hade MBA-utbildning och det pratades inte så mycket mat, mera Porter (inte drycken) och nyckeltal. Eftersom jag ger ett snällt och förtroendegivande intryck fick jag veta lite för mycket om lite allt möjligt. Jag drack fyra glas kall och torr champagne till snittarna. När jag kom hem hade de båda männen i min familj jobbat vidare på pepparkakshuset. Kanske kommer det bli färdigt enligt byggnadsplanen.





11 Comments:

Blogger Jessica said...

De vann i år också, petit france, gulddraken. Låter som om det är mer än välförtjänt.

Pepparkakshuset var större än jag trodde! Det är snyggt med hjärtana sådär om varandra men jag skulle ändå sabba allting genom att knäcka nån skiva.

torsdag, december 03, 2009 2:59:00 em  
Blogger Bendel said...

Det finns så mycket hjärta, tid och kunskap på PF. Och Sebastien gör så mycket som han inte gör väsen av, förrän man frågar eller för att han råkar berätta det, sånt som den spanska saffranet som han alltid har köpt i januari. Han berättade känslan när han öppnar lådan där den marinerat i ett år, hur doften får en massa händelser att rulla förbi.

Jo det är ganska stort, och jag gjorde en liten spricka i det. Imorrn ska det vara färdigt, hoppas jag.

torsdag, december 03, 2009 3:05:00 em  
Blogger Bendel said...

deT spanska saffranet

torsdag, december 03, 2009 4:18:00 em  
Anonymous Elin said...

Tack för idag! Det var så kul att ses!

Åh lilla T är ju en sådan underbar darling att jag önskar att jag vore 3 år så jag kunde fråga chans på honom. Jag skickar en av döttrarna endera dagen :)

torsdag, december 03, 2009 8:53:00 em  
Blogger Bendel said...

Detsamma bästa Elin, och tack själv!

Du det där med resonemangsäktenskap tror jag på! :)

torsdag, december 03, 2009 9:39:00 em  
Blogger Pernilla said...

Då vill jag anmäla min treåring som ett intressant objekt. Hon behöver en rejäl karl som kan bygga hus. Hon står lite mer för drama och charm. Kan nog bli en bra kombination.

torsdag, december 03, 2009 9:42:00 em  
Blogger Bendel said...

Härligt! Jag tycker även att detta med mångifte är en bra grej. Bra att veta: Gossen är dessutom minst lika pysslig som rejäl karl (han pyntade huset med mååånga vackra silverkulor), och han är en finfin sockerbagare.

torsdag, december 03, 2009 10:41:00 em  
Blogger Livet på den mörka sidan said...

Åh. vad den gossen är söt !

söndag, december 06, 2009 10:18:00 em  
Blogger Mikkan said...

Gudars, vilket vackert hus! Riktigt kreativ idé, har inte tänkt så själv att man kan stansa ut vackra former! Har hittat pepparkaksformar som ser ut som pusselbitar, kan ju bli ett superkoolt hus av det ju!

onsdag, december 09, 2009 3:56:00 em  
Blogger Bendel said...

Pusselbitspepparkakshus, det låter riktigt koolt! Ska hålla utkik efter det på din blogg.

Det färdiga resultat av vårt hus bloggade jag om 4 dec.

onsdag, december 09, 2009 6:05:00 em  
Anonymous Anna B said...

Snyggt bygge, verkligen! Går och laddar upp för vårt. Fast jag har ingen som helst förhoppning att jag kommer att få göra det som jag vill, de tre små har säkert tre stora planer för alltsammans.

torsdag, december 10, 2009 10:59:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home