lördag, november 28, 2009

Knubbiga bullar och alldeles för lättklunkat vin



Maken överraskade med Petite France trinda lussebullar till frukost. De är bakade med saffran som marinerat i cognac och muscovadosocker i ett år och är lätta, saftiga, och helt enkelt väldigt goda. En halvtimme innan bageriet öppnade var det redan fullt med folk där. Åke fick binda vår Jack Russel bredvid två andra hundar som väntade på sina ägare. Mannen köpte förutom bullarna, ett stöddigt levainbröd med riktigt grov skorpa, och fyra arkitektritningar till pepparkakshus. Vet inte varför det fick mig att tänka på när jag smyglyssnade på ett gräl Ola Ahlvarson hade med sin flickvän på en buss i Palma för några år sedan.



Det var ickefödelsedagsfest hemma hos en redaktörskollega igår. Han hade lovat sprit och salta pinnar men överlevererade med vin och chips. Jag drack Beaujolais Nouveau från Coquard. Skulle bara titta förbi men fastande i allt mer marinerade diskussioner om extrem mat och sjukvård. Många på festen var typ läkare. Klockan 23 stod jag på Roppongi på Hantverkargatan och sa till sushikockarna som stängde köket att de skulle rädda mitt äktenskap om de fixade lite käk. Hade ju lovat att köpa något med mig på vägen hem med beräkningen att vara hemma tre timmar tidigare. De trodde jag överdrev. Det gjorde jag också.