fredag, januari 01, 2010

Julie & Julia, anka, och apelsinsås


Julias Childs kök.

Jag vet varför det dröjde så länge innan jag såg Julie & Julia, först idag var den rätta dagen. Jag småbölade mig igenom de flesta scener för att de innehöll så mycket kärlek till mat, till livet och till skrattet (såg nyss på fejan att många pals också gråtit till olika filmer, måste vara något med det nya året). Filmen påminde mig om att jag faktiskt aldrig har benat ur en anka. Vilket osökt leder mig in på att jag lagat ankbröst ett par middagar i rad. Igår på självaste nyårsafton med sötsur apelsinsås spetsad med portvin. Den hade en ljuvlig smak av...apelsin.

Apelsinsås
ca 4 port

3 apelsiner
3 msk strösocker
1/2 dl vitvinsvinäger
ca 3 dl kycklingbuljong
ca 1 dl portvin
ca 3 msk citronsaft
ca 3 msk maizena redning (brun sås)
salt, svartpeppar

1. Tvätta apelsinerna och skala dem med en potatis- eller rotfruktskalare. Strimla skalen och koka dem några minuter i 1/2 l vatten. Sila bort vattnet och skär strimlorna i mindre bitar. Lägg dem åt sidan. Filéa apelsinerna.

2. Koka socker och vinäger tills det börjat att mörkna. Tillsätt buljong, portvin och citronsaft. Rör och sjud så att det löser sig. Red såsen och tillsätt apelsinskalen så att de får koka med minst 5 min. Smaka av. Jag tillsatte sedan även en del av stekfettet. Jag kan tänka mig att en gnutta rosmarin hade funkat fint i såsen.

Jag rutmönstrade fettsidan på ankbrösten, saltade och pepprade, stekte i smör och olja. Serverade med klyftpotatis och sugar snaps. Garnerade med apelsinfiléer.
Till förätt serverades ett glatt och gott mingel hos Lisa, patén duttad med Björnekullas havtorns- och apelsinmarmelad var min favorit bland favoriter.



7 Comments:

Blogger K said...

Jobbigt att skala apelsiner med en potatis.

fredag, januari 01, 2010 11:44:00 em  
Blogger Bendel said...

Fint med gratis korrläsare!

lördag, januari 02, 2010 7:57:00 fm  
Anonymous Anna B said...

God fortsättning! Jag var också inne på anka ett slag, men tillslut blev det gös. Men anka annan dag? Javisst. Hittade ett recept i Barcelona som jag tänkte prova

lördag, januari 02, 2010 8:53:00 em  
Blogger Bendel said...

God fortsättning! Jag käkade anka på Gondolen ikväll, för tredje dagen i rad! Anka och gös toppar nyårsrätterna helt klart bland mina vänner, måste också vara årets mest använda råvaror hos kockarna, vet inte hur många sådana recept jag stoppat (för att få variation) och minst lika många har blivit publicerade.

söndag, januari 03, 2010 12:25:00 fm  
Anonymous Anna B said...

Åh, då är jag inte helt off här på vischan ;-)

söndag, januari 03, 2010 4:33:00 em  
Blogger Bendel said...

Nu koketterar du Anna:) Du är ju grym vad gäller mat!

söndag, januari 03, 2010 5:49:00 em  
Blogger Annika said...

Grym anka - och en film, som jag ännu inte lyckats släpa mig iväg att se.

söndag, januari 03, 2010 7:11:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home