onsdag, maj 12, 2010

Fem fina kombon

I måndags träffade jag Garrett Oliver, bryggmästare på Brooklyn Brewery, på Matbaren. Garrett visade sig vara verbal, kvick och underhållande. Framför allt var han en öl-nörd som hade råkoll på smaker och smakkombinationer.



Mathias Dahlgren lagade 5 rätter som vi provade lika många öl till. En av höjdpunkterna var Dumplings på rotistekt gris, pepprig sirapssås, råa grönskaer och knaprig svål tillsammans med Brooklyn Sorachi Ace. Rätten var i sötaste laget men det matchade ölet bra eftersom det var välbalanserat med både sötma och beska. Doften var otroligt blommig. Dryckesupplevelsen går att jämföra med att ligga i en hängmatta och höra ett propellerplan i bakgrunden. Sorachi är förresten lite av det senaste i den här världen, ett urspungligen japanskt humle som numera bara odlas på en gård i Oregon. Såg idag att Nils Oscar också kommit med en öl med samma humle.


Avslutningen bestod av ungsbakad vildchoklad, gräddfil, toffeeglass och nötter, till det drack vi Brooklyn Black Ops som har lagrats på bourbontunnor (Brooklyn Brewerys exklusivaste öl). Det var klockrent ihop, middagens bästa kombo, och då var alla matchningar lyckade. Opsen var inte söt men den och desserten gungade smakerna mellan sig.


Garrett Oliver.



9 Comments:

Blogger Jessica said...

Ugnsbakad vild choklad?
Som i vad, råchoklad?

onsdag, maj 12, 2010 11:31:00 em  
Blogger K said...

Jag kan bära din handväska nästa gång du ska jobba.

torsdag, maj 13, 2010 8:29:00 fm  
Blogger Kristian said...

Kul! Har läst om Garrett tidigare då jag bland alla bloggar jag prenumererar på ser hans namn ibland, t.ex här: http://humleochmalt.blogspot.com/2009/09/middag-med-garrett-oliver.html
Nästa gång du ska hälsa på i Brooklyn Brewery följer vi med!

torsdag, maj 13, 2010 10:06:00 fm  
Blogger Bendel said...

Jessika, det tror jag inte men är inte helt säker.

K, jo eller hur! :)

Kristian, jo han var väldigt karismatisk och vass på sitt område så det kan jag tänka mig. Och detta möte var ovanligt givande, går på så mkt som inte ens är värt att nämna.

Självklart, häng på, vi har fått en kontakt och jag har lovat höra av mig före nästa NY-besök.

torsdag, maj 13, 2010 10:16:00 fm  
Blogger Jessica said...

Jag gjorde en del efterforskningar - jamen näe, jag har inget bättre för mig ;) - om choklad. Vildchoklad utan mellanslag ;), kakaobönorna kallas också cru sauvage och växer bara i en bit av Amazonas regnskog i Amazonas. Mycket oåtkomligt.
På de bönorna gör man sen den chokladen. Felchlin är den mest kända tillverkaren.
Lite intressant eller hur ;)?!

måndag, maj 17, 2010 6:35:00 em  
Blogger Bendel said...

Tack Jessika, onekligen intressant!

tisdag, maj 18, 2010 6:49:00 em  
Blogger Jessica said...

i Bolivia skulle jag ha skrivit.
Ja, det är väldigt intressant. Om du får tag i en bit så får du rapportera hur det smakar.

tisdag, maj 18, 2010 8:30:00 em  
Blogger Bendel said...

Promise!

tisdag, maj 18, 2010 9:50:00 em  
Blogger Bendel said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

tisdag, maj 18, 2010 9:50:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home