onsdag, april 07, 2010

Nice var nice

Jag har aldrig fått så många tips som när jag nu skulle åka till Nice under påsken. Egentligen borde jag radda alla ställen här, kanske skulle någon få nytta av det. Men det blir korta glimtar från min tripp istället.

Jag och min familj reste med vänner som inte varit på Rivieran tidigare, därför blev det en del utflykter, men sista dagarna satt vi mest på en blå stol och kollade på havet. Vi avslutade hela långweekenden med en tre timmar lång frukost på en sommarvarm strand.



Har du inte besökt Villefranche, en by ett par tågstationer norr om Nice, har du missat ett fantastiskt vackert ställe. Jag har bott och besökt många ställen efter vattnet men det här var nog det charmigaste. Där åt vi en riktigt fin lunch på Les Garcons, bland annat en köttsallad som bara var gjord på helsjysta grejer, finns bild på den nedan. Enligt en vän som bott i Villefranche varje sommar i 8 år ska man tydligen också käka musslor på Loco Loco, de och den hemkryddade rommen säger hon är höjdpunkter i byn.

Olika smaksatta salter i en butik i Antibes.

I skyltfönstret hos en butik med bara olika konserver.



Köttsalladen på Les Garcons i Villefranche, köttet var perfekt och smakrikt, salladen krispig med pikant, väl avvägd dressing, söta tomater och sjyst parmesan. Mer behövs inte för att jag ska bli glad. Restaurangen har en fin utegård med springbrunn mitt i den trappiga staden.


En del av vår altan, som jag bland annat åt sista middagen på, endast iförd nattlinne och kofta.


Åter igen en av rätterna på den helt ok restaurangen La Gironda i Cannes. Deras kaninpaté var en höjdare.


Flerrätters italiensk lunch i Ventimiglia.

En restaurang värd att nämna i Nice ärLa Maison de Marie på Rue Droit. Vällagad mat med ambitioner, dessutom med en uteservering i en fin innergård. Vi åt flera olika skaldjursrätter, och sniglar, till belåtenhet

Krogen La Merenda verkar vara ett stekhett tips, dit skulle vi ha gått sista kvällen men fick förhinder (läs det funkade inte att ta med barn dit). La Parte des Anges har jag också hört ryktas om från säkra källor.



9 Comments:

Blogger Jessica said...

stackars havskräfta!! ;)
Du ser fantastisk ut som vanligt och sonen är så söt! Vill ut och utforska på egen hand?!

onsdag, april 07, 2010 11:21:00 em  
Blogger Bendel said...

Tack snälla Jessika!

Om han vill utforska på egen hand? Väldigt mycket så faktiskt, han är mer eller mindre på rymmen hela tiden. Han är dynamisk, som hotellpersonalen i Nice sa.

onsdag, april 07, 2010 11:33:00 em  
Anonymous Elin said...

Vad härliga bilder! Ni verkar så bra på mysiga familjesemestrar!

torsdag, april 08, 2010 7:40:00 fm  
Blogger Niklas (Nyfiken på mat) said...

Låter underbart! Skall ner till Nice i juli, tack för tipsen!

torsdag, april 08, 2010 6:01:00 em  
Anonymous Helena said...

Åh, så härligt det ser ut! Vi var en kortis i Ventimiglia för två år sedan, men åt bara en pizza på ett lite halvtrist ställe. Men atmosfären är ju helt fantastisk längs hela den där kusten.

Själv laddar jag inför en vecka på norra Sicilien. Bara två veckor kvar nu.

torsdag, april 08, 2010 8:58:00 em  
Blogger Bendel said...

Niklas, roligt när tipsen kommer till nytta! Jag har fler på lager, kanske kompletterar jag detta inlägg med dem.

Helena - Ventimiglia är lite ruffigt, men fint ändå tycker jag. Vi hittade en skön piazza där barnen kunde leka och vi kunde njuta i solen. Har varit där tidigare men längtade så efter att få höra lite italienska. Jo, det är fint både på italienska och franska sidan. Jag tycker om Portofino och San Margerita lite längre ner i Italien.

Härligt med Sicilien, jag tyckte framför allt att det var en naturupplevelse att vara där. Och så maten förstås! Rapportera gärna när du kommer tillbaka.

torsdag, april 08, 2010 9:08:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Villefranche ska jag absolut lägga på minnet! Klart du ska skriva ner alla ställen:)!!Snälla...

torsdag, april 15, 2010 1:07:00 em  
Blogger Bendel said...

Kristina - Ja, Villefranche är supernajs. Om jag hinner gör jag det i helgen, skriver ner tipsen alltså.

fredag, april 16, 2010 11:48:00 fm  
Anonymous Anonym said...

hej
Hjälp
vi skall åka till Nice under påsken och blev sent medvetna om att mycket eller det mesta kan vara stängt under dessa dagar! Hemska tanke! Vi har besökt Nice tidigare och känner till en del, men hade missat att tänka på detta. Vet du hur det ligger till? Vi kommer ner till Nice på påskdagen (söndag) 4 vux o 1 barn på knappt 2år. Tänk om vi inte kan handla mat o blöjor? Är de flesta krogar stängda osv. Vi kommer att bo i gamla staden nära "frihetstorget". Har du några goda råd?

fredag, mars 18, 2011 5:04:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home