tisdag, mars 23, 2010

Ost med mask 2


Ni vet den där osten som görs av fåraherdar på Sardinien som det bildas massor med mask i, den som är förbjuden att sälja tom på Sardinien, men som påstås älskas av sardinierna. Jag har skrivit om den förut. Träffade lite turistmänniskor från just Sardinien idag och vi provsmakade lokala produkter, bland annat bottarga (soltorkad och saltad multerom), cardi (vild kronärtskocka) i lag och det spröda krispiga brödet Carasan. Passade då på att fråga om de kände till Casu marzu-osten. Alla runt mig tittade på mig och sa avmätt att det var klart att de gjorde, den var godare än pecorinon vi åt och maskarna var inte så farliga. Och plötsligt fick jag tips om flera väldigt lokala ostar, en som gjordes i fårmage, och en ricotta som röktes.



3 Comments:

Blogger Jessica said...

Ost med mask? Eller masken är sekunddär iofs. Men näe tack. Alltså, allvarligt, men så är parasiter inte att leka med. Nog för att jag har ätit det mesta under solen men iaf. Jag står över.
Cardi är gott :).

tisdag, mars 23, 2010 9:07:00 em  
Blogger Bendel said...

Jag har också tänkt så, men det var inte det minsta dramatiskt för de här människorna att äta osten/masken, och det fick mig att tänka att, ja kanske. Men inte just nu då, har haft nog med magtrassel för många år framöver.

tisdag, mars 23, 2010 9:13:00 em  
Anonymous Anna B said...

Jag märker att jag bekymrar mig allt mindre om märkliga framtagningsprocesser, bara de är empiriskt framtagna. Jag skulle inte banga för att smaka vid tillfälle. Kika in hos mig och se hur du ska hålla liv i maskarna länge ;-)

onsdag, mars 24, 2010 3:41:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home