söndag, februari 14, 2010

Pias favoriter 2 - Primo olivolja och Hav


Någon gång varje dag öppnar jag skafferiedörren bara för att skruva upp korken och dofta på oljan, milda aromatiska pustar av alldeles nyklippt gräsmatta når då näsan. Mild och aromatisk är den också att äta, och gräsig och pepprig. Förhöjer verkligen sallader, pastarätter, bröd och annat. Primo Olio Extra Vergine från Frantoi Cutrera kostar ca 130 pix för en liten flaska som snabbt tar slut, och finns att köpa någonstans i Hötorgshallen (det är maken som hittat och köpt oljan).

Och om ni ändå är i Hötorgshallen, jag säger det igen, kvalitén på Havs utbud slår det mesta i fisk- och skaldjursväg. Köpte senast ostron som var sensationellt fräscha, de fick en vän, tillika ostronjungfru (dock konnässör), att sukta efter fler - kärlek vid första ögonkastet. Inhandlade även väldigt mycket musslor (redan borstade) och fick knappt kasta någon.



2 Comments:

Blogger Annika said...

Det doften av finaste olivolja är nästan overklig. KLippt gräs och svartpeppar.
Vi fick mat från Havs catering på en planeringsdag för någon månad sedan. En perfekt fisksoppa, med fina musslor vid sidan av, och fantastisk aioli. (Det enda so inte var perfekt var brödet till, men jag är alldeles för kräsen för att kunna vara kritisk när det kommer till bröd.)Vi var försyummade. Desutom var det prisvärt, berättade chefen (beställaren).
Som landstingsanställd är man inte bortskämd med dylikt. Jag är tyvärr så sällan i Hötrogshallen, det är det enda problemet.

söndag, februari 14, 2010 3:32:00 em  
Blogger Bendel said...

Ja, den doften är fin den!

För sådär 5 år sedan arrangerade jag en skaldjurskväll för ett matskribentnätverk jag är med i tillsammans med Pär-Anders på Hav. Vi dukade långbord i hallen efter stängningsdax. Det vi åt den kvällen var bland det mest fantastiska jag ätit någonsin, alla möjliga ostron och skaldjur med superläckra tillbehör och finurliga mellanrätter i världsklass. (Pär-Anders och hans kompanjon är duktiga kockar i grunden och har jobbat på namnkunniga ställen.) Det mesta spektakulärt uppdukat i disken. Och med Pär-Anders som ciseron. Efter det handlar jag av dem så ofta jag kan.

söndag, februari 14, 2010 4:59:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home