torsdag, januari 28, 2010

Gillar Operabaren



Var på ett boksläpp av Operabaren - historia och gäster av Gösta Arvidsson. Tycker att restauranghistoria är vansinnigt intressant. I minglet syntes många runda glasögon på välklädda äldre män. Bengt Fritjofson hade knallgröna bågar. Trevligast var Hans Henrik Brummer som jag småpratade Birgit Nilson, restauranger och så klart stadsplanering med.

På bilden syns inte Dan Frank i baren, men han fanns där också, en legendar som kan det där med att ta folk och diskretion.

Några rader om Operabaren
I sitt nuvarande skick har Operabaren funnits sen 1905, om jag minns rätt. En American Bar som var så modernt i Europa på den tiden. Bara en fanns innan i huvudstaden, på Grand Hotel. Zorn hamnade på OB för att smaka på de alldeles för svaga drinkarna folk skrattade åt, men blev kvar, och blandade sedan själv coctails bakom disken så som han lärt sig over there. Eftersom han hängde där började alla hänga där.




5 Comments:

Anonymous Anna B said...

De kanske hoppades på att kullorna skulle hänga där också ;-) Kul historia. Gillar gamla ställen. När jag bodde i Sthlm brukade jag och min kompis dricka öl på KB, vi var garanterat de enda under fyrtio.Peter Dahl brukade vara där och ha sparkat av sig skorna under bordet.

tisdag, februari 02, 2010 1:34:00 em  
Blogger Daniel Roos said...

Det är Wille på bilden inte Dan Frank :-)

fredag, februari 05, 2010 10:38:00 fm  
Blogger Bendel said...

Anna - De enda kvinnor där på den tiden var de teatraliska cigarettflickorna. Jo jag är också svag för såna här ställen. Och såna historier som din om P Dahl.

Tack Daniel, ändrat.

fredag, februari 05, 2010 9:36:00 em  
Blogger Daniel Roos said...

Dan Frank är för övrigt en grymt trevlig kille :-) Ta hand om dig

söndag, februari 07, 2010 1:34:00 fm  
Blogger Bendel said...

Jo han ska vara det har jag hört, och det var också mitt intryck av honom. Må gott själv Daniel!

söndag, februari 07, 2010 10:28:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home