tisdag, februari 16, 2010

Planeta och Choco Etal - läckerheter funna i det som borde vara Stockholms Meatpacking District






Skulle träffa en stjärna mellan sminket och showen i en studio i Frihamnen. Var för tidig och behövde något i magen, tänkte att vad som helst skulle duga bara det innehöll socker. Då såg jag Carotte, ett café, jag klev in och hamnade i någon slags svensk variant av Dean & Deluca. En snygg industrilokal med grova bröd och läckra bakverk i diskarna, och en mängd intressanta matvarumärken i de rostfria hyllorna.

Åt årets första semla, den innehöll fin bulle, fin mandelmassa och fluffig grädde. Det visade sig vara Oscar Målevik, en prisbelönt konditor bakom Carottes bakverk.

Köpte Planetas olivolja, siciliansk och hypad med rätta. Den har den där gräsigheten, pepprigheten och lättheten jag gillar. Jag fick dessutom en ny mjölkchokladfavorit med mig därifrån, 48%-ig med Pollachivanilj, från ChocoLate Organiko i Madrid. Len, vaniljig och helt omöjlig att sluta äta.



9 Comments:

Blogger Silver said...

Tack för tipset, skall ut en sväng på Lidingö idag så det får bli en sväng ner i hamnen också.

onsdag, februari 17, 2010 8:23:00 fm  
Blogger Anna said...

O ja, gillar Planetas olivolja. Finns på Olja & oliv också.

onsdag, februari 17, 2010 12:00:00 em  
Blogger Jessica said...

Åhhh, god högkvalitativ mjölkchoklad!
Roviras (spansk) är också väldigt god, men om man riktigt ger efter för suger så blir det jobbigt. Och lite dyrt :)

onsdag, februari 17, 2010 7:59:00 em  
Blogger Bendel said...

Jo dyrt blir det, men oj så god den här var, i klass med Amedei.

onsdag, februari 17, 2010 8:44:00 em  
Blogger Jessica said...

Jamen tipsa du! Spräck banken liksom ;)
Nä, jag älskar verkligen choklad så tipsa på du :)

onsdag, februari 17, 2010 8:49:00 em  
Blogger Bendel said...

Silver - hoppas det blev en sväng.

Anna - Planetas är fin, det var även den jag bloggade om häromdagen och den håller lite, lite lägre pris.

Jessika - här ska banker spräckas, med choklad!

onsdag, februari 17, 2010 9:10:00 em  
Blogger Annika said...

Kul tips om ett område där jag aldrig satt min fot!

onsdag, februari 17, 2010 9:58:00 em  
Blogger Jessica said...

Jag bodde på Gärdet, Öregrundsgatan, i några år och från vårt fönster såg man hur Finlandsfärjan kom och gick. Då var frihamnen mest öde. Det mest intressanta som vi såg var fotoblixtarna från en fotostudio.
Apropå banker så ja, Pia, hur var det med påsen som glömdes på bussen ;)

onsdag, februari 17, 2010 10:09:00 em  
Blogger Bendel said...

Frihmanen är coolaste stället i stan. Sån blandning av containrar, nya och gamla kontorshus och lagerbyggnader. Jag ser privatdeckare och Sopranos-snubbar överallt.

Vilken påse Jessika (vissel, vissel.

onsdag, februari 17, 2010 10:13:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home