lördag, mars 13, 2010

En glimt av Bilbao


Pratvänliga Café Iruna.

Har varit på jobbresa till baskiska Bilbao. Två genuina krogar/caféer jag besökte där du kan äta bra pintxos är Colomado Ibérico och Café Iruna. Utöver all möjlig oemotståndlig chark smaskade jag aromatiska pepparfrukter på olika vis, framför allt picklade och friterade (alltid lika spännande att se om man råkar få en stark en), friterade torsk- och ostbullar, tonfisk och patéer. Nedan även en bild på en av de tre rätterna jag åt på en landsbygdskrog, en potatis- och chorizosoppa, inte alls olik den finska korvsoppan min finska mamma brukar laga, men hon kryddar inte med paprika.


Höjdarchark.


Potatissoppa med chorizo.


Colomado Ibérico.



12 Comments:

Anonymous Anna B said...

Gud vad jag längtar till Baskien! Mera, mera! Har inte varit i Bilbao, men tyckte verkligen om San Sebastian och Pamplona (fast det sistnämnda räkns knappt eftersom jag var där under helgalna San Fermin)

lördag, mars 13, 2010 3:08:00 em  
Blogger Bendel said...

Jag fick mersmak på Bilbao. Har varit en del både i landsbygden och i städer i Baskien, gillar som du San Sebastian, och Biarritz. Jag tycker mycket mer om den här delen av Spanien än Barcelona. Älskar Pamplona, men jag har också bara varit där under San Fermin, 2 ggr dock. Kanske kommer det mera.

Nu ska jag kolla om du skrivit något om London.

lördag, mars 13, 2010 3:30:00 em  
Blogger K said...

Lagar din mamma korvarna till korvsoppan själv?

lördag, mars 13, 2010 6:51:00 em  
Blogger Bendel said...

Tyvärr inte, men hon är korvkonnässör. Har alltid fått höra hur mkt godare den är i Finland, och nån gång om året packade hon kylväskan och åkte över och handlade upp sig.

Chorizon i soppan var husets. Har egentligen flera fina korvbilder, kan hända att det kommer upp något mer.

lördag, mars 13, 2010 7:14:00 em  
Blogger Bendel said...

på lansbygden

lördag, mars 13, 2010 7:20:00 em  
Blogger Bendel said...

landsbygden, att det ska vara så svårt

lördag, mars 13, 2010 7:22:00 em  
Blogger Anna-Eva said...

Nu blev jag avundsjuk igen :(

lördag, mars 13, 2010 7:38:00 em  
Blogger Bendel said...

A-E ;-)

lördag, mars 13, 2010 7:50:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Ja får säga som Anna-Eva - nu är jag ruggigt avundsjuk!!! Bilbao har jag inte varit i, det är fint alltså? Min sambo har varit i Santiago de Compostella i jobbet ett antal ggr(det ligger ju i andra änden av detta stora Spanien) och pratar ofta om hur fint det är där borta!

söndag, mars 14, 2010 4:46:00 em  
Blogger Bendel said...

Jag gillar verkligen den här delen av Spanien, och jag tycker mycket om Bilbao, men det behöver ju iof inte betyda att andra tycker detsamma. Men blandningen mellan gammalt och nytt, och den goda maten är finfin!

söndag, mars 14, 2010 6:14:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Jag gillar den där genuiniteten (heter det så?) som finns i de ställena som du visar på bild och som det finns mycket mer av ute i Europa. ja det finns väl inte alls här egentligen längre. Kommer ihåg när jag var i Finland (för 15 år sedan!!) så tyckte jag det fanns där också. Vi svenskar är så himla pigga på å riva och renovera, det har ju sina fördelar förstås men i längden tror jag man tappar känslan.

tisdag, mars 16, 2010 9:14:00 fm  
Blogger Bendel said...

Jag är också svag för den typen av ställen, det andra finns ju alltid någon annanstans. Och just krogarna jag visar på bild tyckte jag mycket om av just den anledningen att de var genuina, inta bara i lokalen även i publiken och personalen.

tisdag, mars 16, 2010 2:11:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home