tisdag, oktober 26, 2010

Några dagar i Lombardiet



Utsikten från restaurangen La Terazza.







Bruschettor med rå och kryddig korv, tomat. skaldjur och lardo (något vi åt minst en gång om dagen).


Tycker du om hisnande vyer, gamla italienska städer och god mat så är det inte helt fel att åka till Bergamo. Där har jag precis varit med min familj.

Vi bodde i Città Alta, den gamla stan som stolt ligger högst upp på en rejäl kulle omkramad av en mur. Hotellet Hotel Piazza Vecchia har fina stora rum och frukosten är rejäl, förutom en buffé med olika bröd, marmelader, flingor och lite sånt så bordsserveras det kaffe, olika chark, ett par grovhuggna lokala ostar och polentasockerkaka. Servicen är inte den gladaste men korrekt.
Mitt över gatan ligger Ristorante Pizzeria Franco som är ett riktigt trevligt ställe. Välkomnande, livligt och populärt. Det var där vi bland annat åt bruschettorna på bild ovanför, även läcker citronrisotto vars varenda smaknyans och munkänsla jag lätt kan frammana bara genom att nämna den, perfekta pizzor, underbar carpaccio med ruccola, gudomlig olivolja och parmigiano. Därutöver smarriga rödviner på glas till skämsigt låga priser.

Från Bergamo gjorde vi utflykter. Vi drack varm trögflytande choklad på en Comosjönära uteservering i Varenna, vi hade en dag i Milano och vi åt en fantastisk måltid högst uppe på en bergstopp, på Le Terrazze. Världens mysigaste mor och dotter tog hand om oss och serverade lardobruschetta, syndigt god ravioli på deras vis med ost och svampfyllning och med hårdstekt bacon och krispig salvia, rödvinskokta killingkotletter, tjurköttsgryta, långkokt åsna och ostpolenta. Killingköttet smakade get så det sparkade till i munnen, åsnan häst med en aning sötma i och tjuren var grovtrådig med must.



12 Comments:

Blogger Jessica said...

Usch så gott det låter ;)!
Lardo är helt fantastiskt och chocolat uppbubblad i espressomaskin! Vaddå gott?!

tisdag, oktober 26, 2010 9:49:00 em  
Blogger Bendel said...

Det var riktigt vällagat och gott!

onsdag, oktober 27, 2010 7:11:00 fm  
Blogger Jessica said...

Märker du att jag är lite avis? Eller rejält avis ;).

onsdag, oktober 27, 2010 4:18:00 em  
Blogger Bendel said...

Särskilt på en höstresa va, har fått för mig att det är då du helst är i Italien.

onsdag, oktober 27, 2010 6:09:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Jamen jisses vad avundsjuk jag blir! Visst är Bergamo, Varenna och allt därikring underbart!? Comosjön i sol ja då tror man att man är i himmelriket!

fredag, oktober 29, 2010 10:22:00 fm  
Anonymous En penna i köket said...

Bjöds på lardo en gång för 10 år sedan i Toscana. Visste inte vad det var, och vegetarian som jag var då blev jag starkt misstänksam. Men läget var inte sånt att jag ville säga "no grazie", så jag åt. Och fick SÅN magont. Bättre nu.

fredag, oktober 29, 2010 10:20:00 em  
Blogger Bendel said...

Kristina, tänkte en hel del på dig faktist, vet ju att du tycker så.

En penna i köket, ja det får man hoppas att det magonda gått över nu. Lardo är dessutom väldigt gott.

lördag, oktober 30, 2010 8:03:00 fm  
Blogger Anna-Eva said...

Låter riktigt mysigt. Och nu längtar jag ännu mer. Tolv dagar kvar till Rom..

söndag, oktober 31, 2010 4:11:00 em  
Anonymous Anna B said...

Så vackert och så gott! Har bara varit i närheten av Bergamo, inte i stan, men dit måste jag ju! I december blir det Milano med brorsan!

söndag, oktober 31, 2010 7:10:00 em  
Blogger Bendel said...

Härligt det låter att åka med brorsan till Milano!

söndag, oktober 31, 2010 7:53:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Ja det finns säkert jättemycket att utforska i de trakterna. Planen för kommande sportlovsresa är dock Nice med omgivning, vill minnas att det är ett favvo-område för dig det oxå!?

måndag, november 01, 2010 3:26:00 em  
Blogger Bendel said...

Nice är najs, och så ligger det praktiskt nära flyget (om man inte ska vara där så länge och int evill lägga massor med tid på transfer), och andra trevliga ställen som Villefranche och Italien. Nästa gång jag åker dit kommer jag defenitivt gå på krogen La Merenda, har hört så väldigt mycket gott om den från pålitliga matmänniskor.

måndag, november 01, 2010 5:59:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home