måndag, januari 01, 2007

Crème brûlée




Maken var piggare än mig igår så han lagade den mesta maten. Surdegsknäcke med gruyère-ost, spagetti alle cozze och till efterrätt klassikern crème brûlée, hans aboluta favoritdessert. Och den blev perfekt i både smak och konsistens med ett smekande innandöme och lagomt tjockt och knäckigt lock. Plötsligt var jag inte lika ledsen längre över att missa den fina festen i våra kamraters nya sommarstuga, en gammal skola i Nyköping.

6 pers

3 dl vispgrädde
1 dl standardmjölk
1/2 dl råsocker
1 msk vaniljpulver
4 äggulor (stora)

6 små eldfasta formar
ca 3 msk råsocker

1. Ställ en stor form med vatten i ugnen. 175 grader.

2. Blanda grädde, mjölk och socker i en kastrull och koka upp. Lägg äggulorna i en skål och rör ihop dem. Häll den varma blandningen äver äggulorna medans du vispar.

3. Häll blandningen i formarna och ställ i vattenbadet i ca 1 1/2 timme.

4. Låt dem svalna och ställ dem sedan i kylen.

Vid servering:
Strö sockret jämt i formarna. Bränn det med en brännare tills du får en ljusbrun knäckig yta.



Spagetti Cozze med tjock spagetti.



14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mmm... Crème brûlée...måste laga Crème brûlée...

tisdag, januari 02, 2007 1:24:00 em  
Anonymous Anonym said...

Nu dreglar jag... fy sjutton vad jag blev sugen på Crème Brûlée...

tisdag, januari 02, 2007 2:10:00 em  
Blogger Bendel said...

Ja, visst är det gott! Och dessa blev enligt mig perfekta.

tisdag, januari 02, 2007 3:00:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag printar nu receptet. Vi har ju en brännare hemma. =)

torsdag, januari 04, 2007 3:21:00 em  
Blogger Bendel said...

Jo, det är en bra sak att laga om man har en brännare. Ska berätta för maken att han startat värsta brullesuget.

torsdag, januari 04, 2007 7:54:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej fra Danmark!

Hold da op hvor ser det bare fantastisk ud - og jeg ELSKER Creme Brulee - får det bare ALT for sjældent!!

Skulle du være interesseret i dansk og al mulig anden mad, er du velkommen til at kigge forbi min madblog :-)

Mange hilsner
Newyorkerbyheart

fredag, januari 05, 2007 10:51:00 em  
Anonymous Anonym said...

Glenn Strömberg (jepp, han ni tänker på) lanserade ju en serie med italienska grejer, olika pastasorter, såser osv. Faktum är att hans spagetti (den vanliga, inte fullkorn) är otroligt bra. Tjockare än de flesta andra märken vilket märks i en koktid på 12 minuter.

lördag, januari 06, 2007 12:53:00 fm  
Blogger Bendel said...

Hej Newyorkerbyheart, kikar gärna in på din blogg imorgon när kvällens drinkar tynat bort från mitt susiga huvud. Gillar din signatur!

Hej Oscar!
Kul att du noterade att jag skrev tjock pasta. Och tack för tipset. För mig är halva grejen med Cozze att det är rätt tjocklek och konsistens på spagettin. Det var faktiskt Glenn Strömbergs 12 minuters vi lagade den med. Bra men ytan som i okokt tillstånd var matt blev lite för halkig när man kokade den (jmf med min favorit som jag köpte med mig hem från Italien i somras). Dock bättre än de flesta tunnare alternativ.

lördag, januari 06, 2007 1:45:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Ja, absolut bättre än de flesta tunnare sorter. Tipsa mig gärna om du hittar andra bra sorter i någon butik här hemma.

lördag, januari 06, 2007 8:38:00 em  
Blogger Bendel said...

Oskar! På Daglivs (Fridhemsplan) hade de en till 12 minuters pasta, ska testa den och rapporterar dig sedan.

lördag, januari 06, 2007 9:36:00 em  
Anonymous Anonym said...

Nu har vi testat creme brylén och den blev jättegod i smaken, men lite grynig i konsistensen. Ska testa en gång till för något måste vi ha gjort fel.

tisdag, januari 23, 2007 12:39:00 em  
Blogger Bendel said...

Kinna vad tråkigt att den blev grynig. Vår blev inte det trots att vi testade nya gasspisen för första gången och ännu inte packat upp termometern.Hoppas det funkar bättre nästa gång, låt mig gärna få veta.

onsdag, januari 24, 2007 9:41:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Åh! Vad gott det ser ut! Men kan någon hjälpa mig med var jag hittar en sådan där käck brännare? Clas Ohlson har men de är så fula :o)

måndag, januari 29, 2007 11:42:00 fm  
Blogger Bendel said...

Vi har köpt vår på Åhléns, en rätt klumpig sak men bra. Men jag gissar att du är ute fter något elegantare.

måndag, januari 29, 2007 12:17:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home