onsdag, januari 03, 2007

Knivmusslor



Vi Daglivs där jag bor kan man ibland hitta knivmusslor i fiskdisken, dock inte så här stora som dem jag såg i Boquerian i Barcelona. En av New Yorks relativt nya populära ställen heter by the way Boqueria, när Frank Bruni på New York Times listar årets matupplevelser nämner han en sallad där.

Saxat ur snf.se:
Amerikansk knivmussla
Denna mussla som ser ut som en gammeldags rakkniv är en sen invandrare. 1982 anlände den till Sverige, troligen med en båts barlastvatten från Amerika. Nu finns den i Bohuslän och lite i Halland. Knivmusslor är populär mat och kan kokas i 5 minuter och sedan ätas direkt eller blandas som ingrediens i en soppa med morot, potatis och selleri.



2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Har alltid undrat vad det heter på svenska, nu vet jag. Visste inte heller att de fanns i sverige. Har bara smakat dem i Barcelona.

torsdag, januari 04, 2007 3:19:00 em  
Blogger Bendel said...

Hade det inte varit för att jag såg dem på Daglivs hade jag aldrig kommit mig för att kolla upp vad de heter och sånt. Men man hajar ju till då man ser dem.

torsdag, januari 04, 2007 7:53:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home