torsdag, juni 01, 2006

Dagens stickspår - Go Ranelid!

Ända sedan jag läste ruskiga Synden 1995 har jag varit beroende av någorlunda regelbundna Ranelid-språk-kickar. Och därefter har också böcker som Krigaren och Tusen kvinnor och en sorg givit mig rus.
Jag diggar inte bara böckerna, jag fascineras av Björns personlighet (jag är inte ett dugg ironisk). Framför allt av det snirkliga, bildrika språket han uttrycker sig med även till vardags, liksom rösten och den skånska dialekten som bär fram detta. "Jag centrifugerar en mängd möjligheter när jag skriver", sa han på tv nyss för att beskriva skrivarprocessen. Bara så där.
Och visst är han en ståtlig man? Därför anser jag att hans exhibitionism är klädsam. Liksom den eviga solbrännan, det medvetet bångstyriga håret och den eleganta och moderna klädstilen.