fredag, juni 02, 2006

Toscana vs Baskien

Toscana är fantastiskt och outtröttligt men ändå lite sönderkramat. Så nu försöker jag övertala ett gäng att fara någon annanstans istället, framför allt till Baskien, som har minst lika vackert jordbrukslandskap (ser fortfarande ut som Hemingway beskriver det i Och solen har sin gång) och hög gastronomi. Det är inte för inte San Sebastian är den stjärnkrogstätaste staden i världen. Om detta berättade jag i ett mejl för en vän igår, varpå hon svarar:

Och du har rätt om Toscana, tror jag. Pinchos i Baskien äger, framför de allra godaste av korvar och skinkor. Det är lite mer goth i Baskisk mat. Du skrev, såg jag om Sodabrasa från Mallorca på din blogg, den korven reser onekligen fler nackhår än mortadella, till exempel, bara en sådan sak (och jag äter inte ens korv).