torsdag, september 28, 2006

Läst i dagens tidningsskörd

Förkylningen börjar att släppa. Sängliggandes läser jag tidningar som sällan hinns med i vanliga fall. Här kommer en snabbresumé:

  • Fast Food skriver att ekomarknaden i USA växt med 20 % 2005. Det beror till stor del på ökad tillgänglighet.

  • De tre största kaffekedjorna i Europa är; 1. Tchibo, 2. Starbucks, 3. Costa Coffee, berättar Fast Food Kaffespecial.

  • I Restaurang & Storhushåll säger Pelle Danielsson som drivit fina krogen Hos Pelle i 15 år att han ska ändra inriktning. Gåslevern åker ut och in kommer oxsvansen. Det ska bli mer rustik och säsongsbetonad mat. Bara det viktiga får vara kvar. Det låter som tidens melodi.

  • I Vagabond läser jag om Madrid. Jag lär mig att man kan äta Churros där - friterad deg med kolasås. (Hörde i helgen om en välbevarad gammal restaurang där Hemingway brukade äta som serverar sånt han gillade. Dit vill jag gå om jag åker till Madrid).

  • I Amelia finns en genomgång av svenska retreatgårdar, dvs hälsohem a la Masesgården som inte blivit SPA-anläggningar. Det finns tydligen några sådana kvar. Undrar vilka kunder de har? Och om det fortfarande är rårivna rotfrukter som gäller i matväg.