lördag, oktober 28, 2006

En bra start på helgen


Passionsfruktskräm i mjölkchokladskal och latteskum.

Frukost på stan. Utbudet på Xoco är vackrare än målningar av Michelangelo. Baguetterna är perfekt krispiga, kaffeskummet en lyckad stilart i sig själv och bakverken en studie i perfektion. Magnus Johansson är helt klart en skicklig hantverkare (ingen nyhet iof). Och får det också att smaka bra.

Tips: Chokladprovningskit i olika storlekar finns att köpa. Finfina som gåbortpresenter.



Den enda invändningen jag har är att lokalen känns lite kall. Jag har sagt det förut men jag tycker att det är tråkigt att så få gamla miljöer och saker sparas i vårt land. Nu talar jag generellt och inte bara om det nyss nämnda stället. Jag tycker att patina och naturligt slitna föremål är vackert. När tidens tand har format. Kastar man bort det är det irreversibelt.




Halloween-fredags-mys. Jag blev direkt förälskad i köket. Det har den där äktheten jag är så svag för. Slitet på rätt sätt. (Och ljuvliga ljusblå köksluckor). Liksom köksattiraljerna och inredningen.
Och det bjöds generöst på kändismat, tex radioprataren pumpasoppa och morgontidningspersonligheterna svart pasta och lax. Gott var det. Och allt runtomkring var avslappnat trevligt.
Den kreativa värdinnan lät gästerna skapa ett varsitt pumpa-ansikte. På bilderna ovan kan du gissa vilket som är gjort av vem. Konstnärerna bestod av matskribent, en PR-kvinna, en samhällsvetare (?) och en blivande filosofie doktor.



4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja du Pia den latten o passionsfrukten kan få vem som helst att gå i taket. Kom till varberg med detta i bagaget.Då är du min bästaste gäst.... *ler*
Hoppas vi ses snart Kram

tisdag, oktober 31, 2006 2:15:00 em  
Blogger Bendel said...

Eller hur? Mums var det. Skulle vara roligt att ses!
Kram!

tisdag, oktober 31, 2006 2:42:00 em  
Blogger Alice said...

Oh oh! Får jag gissa? Och får jag sno pumpabilderna, jag glömde att ta några egna. Samhällsvetare är helt korrekt, statsvetare är än mer precisit.

måndag, november 06, 2006 5:47:00 em  
Blogger Bendel said...

Sno dem du! Det får du så gärna.

Och räkna med att snart bli bjuden på inflyttningsfest.

tisdag, november 07, 2006 9:29:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home