onsdag, november 22, 2006

Soul food


Sylvia´s corn bread.


Fick en pratstund med the leading lady of soul food.

Ibland blir jag vansinnigt sugen på Sylvía´s smöriga, smekande corn bread. Besökte hennes legendariska restaurang i Harlem för snart ett år sedan och åt robust husmanskost från amerikanska södern. Det var då jag bla upptäckte att soul food ofta innehåller udda styckningsdetaljer. Det beror på att ursprungligen åts det "fina" köttet upp av herrefolket och slavarna (som skapade detta kök) fick ta de bitar som blev över. Betyder dock inte att den maten smakar sämre.

Snobbar säger att Sylvia´s mat inte är vad den har varit men den duger gott för mig. En turistfälla sägs det också. På söndagar antar jag då turistbussarna besöker de populära gospel-gudstjänsterna i denna stadsdel. Jag och min man var där en lördag kväll som de enda blekansiktena. Övriga publiken kändes väldigt mycket Harlem och såg ut att känna varandra. När vi skulle lämna krogen fylldes den på med fantasifullt klädda pimps och ladies. De bar mantlar, höga leopardhattar, käppar med bling bling och sånt.

Vaför skiver jag om detta? Jo, för ikväll ska det ätas soul food i stockholmska södern.