onsdag, mars 14, 2007

Filosofi på Capri

Capri är för många förknippat med flärd. För mig betyder ön framför allt estetiska och rofyllda upplevelser. Jag brukar bo på Ischia, den betydligt enklare grannön men kombinera det med några nätter i Anacapri eller Marina Piccolo.

Klockan är fem på eftermiddagen. Solen är fortfarande intensiv och försöker tränga igenom min aprikosa linnetunika. Den sista färjan lämnar kajen i Capri stad och därmed har de många dagsturisterna lämnat ön. Det blir tyst och lugnt. Solbadarna stannar upp på uteserveringarna och tar en drink på vägen till hotellet.

Drömmen om Villa San Michele
I utkanten av Anacapri ligger Villa San Michele som en gång var den svenska läkaren Axel Munthes hem. Det är en palatsliknande byggnad med en stor och genomtänkt trädgård som lockar besökare från hela världen. Längs med byggnaden löper en lång pergola med grekiska statyer, en egyptisk sfinx och vid sjöutsikt. Det var Munthe själv som lät bygga den storslagna egendomen.

”Mitt hem ska vara öppet för sol och vind och havets röster – liksom ett grekiskt tempel- och ljus, ljus, ljus överallt!”

Axel Munthe (1857-1949) var en av dåtidens kändisar. Han var läkaren på modet och livmedikus åt Drottning Viktoria av Sverige. Han är också Sveriges genom tiderna mest internationellt framgångsrike författare med Boken om San Michele.



Den filosofiska parken
En något mindre känd, idag levande, svensk på Capri är filosofen Gunnar Adler-Karlsson. I Belvedere di Migliara har han anlagt en filosofisk park. På träden finns inskriptioner av Adler-Karlssons egna tankar och citat från andra tänkare. Dessa går att fundera över på rejäla ekbänkar, tillverkade av träd från Djurgården i Stockholm.
Delar av parken har havsutsikt, drygt 1000 meter över havet. I det oändliga vattnet skjuter de för Capri typiska klippformationerna upp. Även den hetaste sommardagen vilar ett dis med fukt över havet.

Texten som jag skrev för några år sedan i dagbokssyfte har inte publicerats mer än här och nu i oredigerat skick. Caprirecept kommer att läggas ut så snart jag fått fart på min scanner. Kanske även några rader om mitt möte med Gunnar Adler Karlsson.



7 Comments:

Blogger K said...

Fast 1000 meter är lite för mycket.

Jag bodde där uppe en vecka för länge sedan. Jag var sliten av olycklig kärlek och mamma förväxlade selen-tabletterna, som var inne då, med sömn-tabletterna, så det blev lite rörigt.

Jag minns de jättegoda frispringande kycklingarna.

onsdag, mars 14, 2007 8:55:00 em  
Blogger Bendel said...

Om man inte kommer för nära kanten tycker jag att 1000 är fint.

Oj! Att förväxla selen med sömntabletter låter minst sagt rörigt! Men om det finns ett rätt ställe att vara på med hjärtsorg är det säkert där.

Jag minst bäst de frispringande kaninerna.

torsdag, mars 15, 2007 7:33:00 fm  
Blogger Bendel said...

goda frispringande kaninerna

torsdag, mars 15, 2007 7:33:00 fm  
Blogger Kristina Eriksson said...

Om du gillar Italien så läste jag en underbar liten reseskildring ifrån Lombardiet i söndagens Svd (kan inte få upp deras hemsida här på min dator men kanske finns den där). Det handlade om att åka tåg i norra Italien. Capri verkar också flott!

torsdag, mars 15, 2007 10:11:00 fm  
Blogger Bendel said...

Tack för tipset Kristina! Jag har luffat runt mycket med tåg i Italien (alla möjliga väderstreck)och måste säga att det är toppen -billigt, smidigt och punktligt.

fredag, mars 16, 2007 9:26:00 fm  
Blogger Kinna Jonsson said...

Axel Munthes skapelse är underbar och härlig. Det är värt att spendera ett par timmar där under pergolan. =)

måndag, mars 19, 2007 12:42:00 em  
Blogger Bendel said...

Kinna. Ja det är fint, vi tog en del av våra bröllopsbilder där.

onsdag, mars 21, 2007 9:26:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home