fredag, april 27, 2007

Bockholmen

Jag har en förmåga att få baksmälla då jag jobbat hårt ett tag och sedan kopplar av. Idag är det så.




Igår hade en förening jag är medlem i årsmöte på Bockholmen i Stockholms innerskärgård. Redan när jag var där och rekade och träffade Marcus (restaurangchef) och forne landslagskocken Mathias Pilblad (ägare, kökschef) kände jag att föreningsmötet skulle bli bra. De är så serviceinriktade, proffsiga och sköna.


Stämman hade flyt. Och sedan berättade Mathias både om maten (se nedan) och om stället på ett sätt som charmade både män och kvinnor. Att den trerätters vi åt var fantastisk god och perfekt tillagad behöver jag väl nästan inte säga.


Mellan mandelpotatiskrämen och löjromen låg en skiva friterad, krispig kavring.

Varmrätten som jag inte fick på bild eftersom jag och Jon var så inbegripna i ett samtal om gamla bruksorter bestod av en kalv som stannat vid optimal innertemperatur.


Efterrätten serverades i konserveringsburkar. Kändes rustikt och svenskt. Liksom persiko-jordgubbskompotten med kardemummasmak.


MENY

löjrom
mandelpotatiscréme, chalottenlök, dill, olivolja, balsamico

kalv
entrecote, plommontomat, grön sparris, citrontimjanpotatis, rostad färskpotatis

pannacotta
vanilj, kardemumma, persika, hasselnötscrisp


Mina bordsgrannar hade jag många och långa samtal med, framför allt om samhälle, mat och media; Jon, Eva, Katarina och Gunilla.



5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Lyckat! Härligt! //Frida

fredag, april 27, 2007 6:29:00 em  
Blogger Ilva said...

Så det gick bra iallafall! Jag visste det!

lördag, april 28, 2007 8:03:00 fm  
Blogger Bendel said...

Jo, det blev ett mycket smidigt årsmöte. Tack, vad ni är rara!

lördag, april 28, 2007 9:15:00 fm  
Blogger K said...

Nä, men vad fan, friterad kavring, det vill jag ha!

tisdag, maj 01, 2007 12:40:00 fm  
Blogger Bendel said...

K- sjyst, eller hur? Sånt jag också gillar. Passasde fint till potatiskrämen och löjromen som behövde en annan konsistens för att bli riktigt bra.

onsdag, maj 02, 2007 11:11:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home