torsdag, april 05, 2007

The Nasty Bits

Tänkte först berätta mer om förra veckan, åt så mycket gott och träffade många intressanta matmänniskor. Istället ska jag kort beskriva Anthony Bourdains bok The Nasty Bits.




Jag tycker helt enkelt att boken, liksom hans andra böcker, är rolig att läsa. Den är svart, stöddig och underhållande. Djupare analys än så tänker jag inte göra av varför jag gillar The Nasty Bits. Läs det här kapitlet om Manhattan så får du ett representativt smakprov av boken (bilderna är tagna på Lombardi´s pizzeria som nämns i texten).

Ett annat kapitel handlar om fyra böcker om det hårda livet i restaurangbranschen, framför allt som kock. Jag vill läsa alla:

1. Down and Out in Paris and London av George Orwell. Orwell beskriver sitt liv som diskare och kock på bland annat Hotell X i 1920-talets Paris.

2. The Kitchen av Nicolas Freeling. Beskriver också livet som olika sorters kock på grand hotels i sena 40-talets Frankrike. Bourdain säger, så som man ofta säger om klassiker, att boken lika gärna kunde ha skrivits idag.

3. Tonys favorit verkar Emile Zola´s "mästerverk" The Belly of Paris vara. Som till stor del utspelar sig på marknaden Les Halles i Paris (sekelskiftet). Den tidens matporr.

4. Sist "den plågsamt roliga" Flash in the pan av David Blum som beskriver en Manhattan-restaurangs födelse och död.


Ett kapitel tillägnas hans kvinnliga motsvarighet Gabrielle Hamilton som driver restaurangen Prune, Lower East Side, New York. Hennes bakgrund är minst lika hård Bourdains och hon är lika god skribent. Han påstår att det är tur Kitchen Confidential gavs ut före hon skriver något liknande, annars hade han diskat fortfarande.



Vidare roar hans sågningar av Raw Food och Gastropubar mig.






2 Comments:

Blogger Jessica said...

raw food borde vara det mest... okej vi stannar vid att jag också nog skulle hålla med Anthony Bourdain och bli road med dig. Har lite svårt med honom ibland. Han gör bra tv, men böckerna, njae.

fredag, april 06, 2007 10:06:00 em  
Blogger Bendel said...

Hade jag gjort en djupare analys hade han inte kommit undan så lätt även om jag gillar det mesta i boken.
Nej, raw food ska vi inte tala om...

lördag, april 07, 2007 12:58:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home