torsdag, mars 22, 2007

Ett ställe för breadheads


En del bagerier har det. Gail´s har det defenitivt. Trots att det bara varit öppet i några dagar.

I entrén möts jag av brödteckningar med vackra faktatexter under. Lokalen är modernt basic, utan att kännas ny och kall. De väggar som inte består av New York-tegel är målade i mossgrönt och naturvitt. Bröden presenteras i korgar och urholkade trädstammar på bänkar av betong. Caféavdelningen består av några grova stolar och bord i trä. I mitten finns en glasavskärmad arbetsplats där två personer står och gör förmiddagsmackorna.

När jag går ett varv runt blir jag erbjuden hjälp av flera i personalen. Skulle kunna vara enerverande om det inte kändes så äkta. Nu är vi nyöppnade och vill så mycket. Dessutom en skön kontrast mot de snorkiga biträdena på finbageriet Ladurée på Harrod´s jag nyligen besökt.

Brödet har dock huvudrollen. De är rustika, stora och otroligt estetiska. I sortimentet finns exempelvis Russian Rye Bread, Walnut & Sultana Bread, Carrot & Fine Herbs Bread, Organic Baguette och French Wholemeal Sourdough Bread. Jag får provsmaka flera av dem, alla med en fin yta och ett tuggmotståndigt inkråm.

Jag beställer en cappuccino och en criossant. Det smakar utmärkt, ett ställe som både har gott kaffe och bra croissanter litar jag på. Hämtar ett par böcker ur en hylla med enbart brödlitteratur som jag bläddrar i samtidigt som en baglady packar upp sitt bohag på stolarna bredvid mig, och tar mig för att vara en amerikan.

Innan jag går därifrån har jag gått med i breadheadklubben;

If you're passionate about real bread and interested in becoming a GAIL's Very Important Breadhead (V.I.B) simply email us and we'll invite you to Gail's V.I.B parties, tasting evenings and other special events.
Gillar idén och vill se vad man kan göra av en sån förening, börjar genast fundera över att starta en obunden brödälskarklubb i Stockholm. Känner en hel del bagare. Om jag bara hade tid...
Läs mer om Gail´s här. Detta handlade om den purfärska butiken på Portobello Road, Notting Hill, London.



8 Comments:

Blogger Kristina Eriksson said...

Du får mig att bli sugen på London. Hade jag bott i Stockholm hade jag definivt gått med i en sådan brödförening!

fredag, mars 23, 2007 8:30:00 fm  
Blogger Bendel said...

London är så enkelt, jag hittar och alla talar ett språk man förstår, samtidigt finns det alltid mycket intressant och givande i matväg att göra. Önskar jag hade haft möjlighet att stanna ett par dagar till.
Kul att det finns ett brödintresse! Önskar som sagt att jag hade mera fritid.

fredag, mars 23, 2007 8:41:00 fm  
Anonymous Anonym said...

What's up, after reading this amazing article i am also cheerful to share my knowledge here with friends.

Here is my blog :: http://couplesdatingsite.info/Cottingham
Also see my web page > http://Hsespot.com/

tisdag, februari 26, 2013 12:09:00 em  
Anonymous Anonym said...

Faѕtidіouѕ respond in return οf this query ωith ѕоlіd аrgumеnts and еxplaining еveгythіng about that.


Also visit my hοmepage Micro Stakes Offer
my page - http://hipsterspace.com/index.php?do=/profile-1643/info

söndag, mars 03, 2013 9:59:00 em  
Anonymous Anonym said...

If some οne wiѕhеs expert
viеw гegarding bloggіng аnd site-builԁing afteг that i pгopoѕe him/heг to pay а quick
visit this web site, Kеep uρ the fаѕtіdious
worκ.

Here iѕ my wеb site - MintedPoker Offer

lördag, april 13, 2013 8:58:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hi there і am κavin, its my first time to commenting anуwhеre, when i rеad thiѕ piece of writіng і thought i cοuld
also mаke comment due to this ѕеnsible aгticle.


Look іnto my ρage: CarbοnΡoker Promotions ()

onsdag, juni 12, 2013 6:53:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Hі, i thinκ that i notiсed you vіsiteԁ my website thus
i got hеre to go bаck thе favог?
.I am attempting to to find issues to enhance my ѕite!

I guess its ok to use a fеω of your ideas!
!

my blog post: Americas Cardroom Poker Offer

onsdag, juni 12, 2013 11:56:00 fm  
Anonymous Anonym said...

What's up mates, fastidious post and fastidious arguments commented here, I am actually enjoying by these.

My blog 888 Poker Offer **

fredag, juni 14, 2013 1:50:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home