onsdag, mars 21, 2007

I London är det kallt


Det var storm när jag kom.
Sedan blötsnöade det.
Ordet råkallt har fått djupare innebörd.

Hade dessutom för kort om tid, fick sex stora blåsor på fötterna och var tvungen att avboka finmiddagen.

Men det fanns ljusglimtar också. Och jag tycker fortfarande lika mycket om London.

Fick ett kort samtal med The Edwardian Butcher i Notting Hill. Kött från små lokala gårdar är hans grej. Namnet har han "for the value". Liksom stråhatten och det rödvitrandiga förklädet.


Bara besöket i Gail´s tre dagar gamla brödbutik, Portobello Road, var värt resan. Provsmakade. Talade med en polska om den årliga brödfestivalen i hennes hemstad. Joinade breadheadklubben. Drack kaffe och bläddrade i böcker som Andrew Whiley´s "Bread matters" och RoseLevy Beranbaums " The Bread Bible".


Ladurées söteleganta butik på Harrod´s.


Fortsatte sedan till Harrod´s alltid lika inspirerande mathallar.


Den där Iberiaskinkan på charkdisken hade jag gärna smakat


Och en sån korv skulle jag gärna haft i kylen nu.

Besökte även flera mathallar, varuhus, livsmedelskedjor, bokhandlar mm.



4 Comments:

Blogger K said...

Vad är breadheadklubben för något? Snälla, skriv mer.

onsdag, mars 21, 2007 9:53:00 em  
Blogger Bendel said...

Ska berätta lite mer snart. Kul att du frågade just om breadheadklubben för det var en grej som jag gillade. Skrev faktiskt fylligare från början, med länkar och allt, men min förbannade Blogger ballade ur och jag hade inte sparat texten. Tog ett djupt andetag och skrev samma text ur minnet men kortare.

torsdag, mars 22, 2007 9:20:00 fm  
Blogger Kinna Jonsson said...

Du verkar haft en härlig resa. Vilka macaroner och Laduree - inspirerande.

torsdag, mars 22, 2007 3:39:00 em  
Blogger Bendel said...

Det var härligt trots att jag fortfarande försöker tina upp. behövde se lite nytt.

torsdag, mars 22, 2007 7:49:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home