måndag, maj 07, 2007

Söndagspromenad

Idag regnar det men igår var det strålande solsken. Jag var ledig för första gången på länge. Dessutom nästan frisk från förra veckans förkylning. Det var en fin dag.

Jag, Åke och hunden gick en lång och skön promenad.


Vi startade hemma vid Fridhemsplan och vandrade mot och över Västerbron.


Jag tycker att första delen av våren är ful. Allt skräp som gömts under snön blir synligt, ljuset är blekt och får det mesta att se sämre ut (framför allt mig). Men nu är våren fantastisk. Så mycket färg och värme som lockar fram det bästa hos växter, djur och människor.


Fikade på Långholmen, i trädgårdarna bredvid badet. Det är numera Lasse i parken som driver det cafét. Fick barndomsvibbar.


Så nära stan och så lantligt.




Efter fikat stannade vi på Långholmen och gick förbi sommarhusen och kolonilotterna.


Rundade udden och spatserade efter kanalen. Köpte glass på Reimersholme. Hunden (som hoppat i kanalen och sedan gnuggat sig i jord) fick en korv av den glada glassgubben.


Soltörstande stockholmare överallt.


Västerbron tillbaka. Jag gick i mitten (dock inte på bilden).


Folkliv i Rålambshovsparken.



2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej!
Läste i något tidigare inlägg att du brukar bo på Ischia. Jag ska dit i sommar och letar just nu boende. Har du tips? Kanske vilken ort som är mysigast, bra lägenheter man kan hyra mm? Vore toppen med lite råd!

arask@hotmail.com

onsdag, maj 09, 2007 2:26:00 em  
Blogger Bendel said...

Skoj Anna, jag ska också dit, om en månad ganska exakt.

Tips? beror så klart på vem du är. Vi brukar hyra en lägenhet av familjen Ornella på Villa Nunzia. Där bor man lugnt, längst ut i den enkla byn Testaccio, en bit ned på ett berg. Det är stillsamt, man har en fantastisk utsikt, egen pool, fin trädgård och bara några minuters promenad nedför berget till Marontistranden eller till livsmedelsbutiken åt andra hållet. Det finns också bra förbindelser till andra ställen på ön. Boendet är ganska enkelt men rent och så där. Vi brukar boka via www.lavilla.se men det går att boka direkt.

Vill man bo bo lugnt men lite elegantare kanske St Angelo passar. En gammal och relativt genuin fiskeby, vackert belägen med en edl restauranger, närhet till termalbad och SPA.

Huvudorten är Ischa stad. Där är en hel del folkliv, mycket restauranger och sånt. Där kan man också bo. Staden ligger vid en lång strand.

Alla de här ställena finns det bilder på om du söker på Ischia på min blogg.

onsdag, maj 09, 2007 3:00:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home