tisdag, september 04, 2007

I skafferiet

Detta har jag försett mig med senaste hektiska matveckan (som jag hoppas få tid att berätta mer om) och ser fram emot att förtära:

Gullspiraboll - getfärskost med timjansmak från Lillängens Gårdsmejeri.

Primadonna - holländsk hårdost, lagrad i 3 år. Så här tycker DN om denna ost. Känner en konstnär som började jobba extra i en ostdisk bara för att få sälja den.

Kardemummakaffe - nymalda kaffebönor och kardemummakärnor. Doftar gudomligt.

Monsun Malabar - indiskt kaffe med låg syra. Doftar dovt och av jord.

Rooibos ingefära och citron - kanske ett alternativ?

Valhallabageriets levainbröd - ett av mina favoritbröd. Blev skamligt nog över då boken Café Stockholm lanserades. Bagaren och författaren Erik Olofson såg till att det hamnade i rätta händer.



7 Comments:

Blogger Kristina Eriksson said...

Tittade på den länken med boken. Har den kommit ut nu? Den ser intressant ut.

tisdag, september 04, 2007 8:27:00 em  
Blogger Bendel said...

Jepp, den har kommit ut. Har inte hunnit läsa så mycket i den men de 55 caféerna den handlar om är väl utvalda. Har sett ett par pärlor jag inte kände till. Recept till favoriter på alla ställen förutom espressobarerna. En pocketvariant kommer att komma ut på engelska, utan recept, till turister.

tisdag, september 04, 2007 9:19:00 em  
Blogger Bendel said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

tisdag, september 04, 2007 9:19:00 em  
Blogger Kristian said...

Förresten, har du kunnat hitta något bra brödbageri på Kungsholmen ännu?

onsdag, september 05, 2007 2:18:00 em  
Blogger Bendel said...

Nej, inget självklart. Många bra caféer men inte bagerier. Vurma är iof bra och jag stödjer gärna deras hjärtliga verksamhet.

Thelins har en del ok bröd, men jag blir misstänksam då de använder GI-brödmixer från en viss känd GI-gury. Överpriser tycker jag också att de har.

Någon av systrana Voltaire har ett bageri på Hantverkargatan men det levererar nog bara. Iaf är det aldrig öppet då jag passerar.

Förra veckan testade jag Norra Standbageriet på Pontonjärsgatan. Det ser så himla charmigt ut, som ett gammalt NY-bageri. Men bröden jag köpte var inte bra. Ett smakade bara jäst. Och sur var hon i kassan.

Oj, det blev ett långt svar. Tips på bra Kungsholmsbagerier tas gärna emot.

onsdag, september 05, 2007 2:41:00 em  
Anonymous Anonym said...

Spindelkrabbgröt gör mig skräckslagen! Om ni bara visste vilken stor Krabbspindel jag fångade i badrummet här om dagen! Då kanske ni förstår hur mina tankar går...(för övrigt vacker men väldigt aggressiv spindel)

lördag, september 08, 2007 7:22:00 fm  
Blogger Bendel said...

Spindelkrabban ser också lite läskig ut, men var uppenbarligen god!

http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=7772&Text=0

lördag, september 08, 2007 4:58:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home