onsdag, september 05, 2007

Triss i trevligheter

Ogillar inflation av orden trevligt och härligt, ändå använder jag dem själv ganska ofta. Apropå härligt, kolla in den här analysen av Allers uppköp av Hachette.

----------------------------------------------------------------

Oaxen 2007


Spindelkrabbegröt med bla blodpudding och lardoflingor.


Anklever mm. Lägg märke till det påtända enriset.


Sötsaker, bla pytte-pyttesmå macaroner.

I lördags åkte vi så många som fick plats i Alice röda Reault Clio till Oaxen. Det var ett år sedan jag var där för första gången, då liksom nu tack vare bästa frk Brax. Besöket var bra då men bättre i år. Både mat och servicemässigt. Saker som förändrats som jag gillar:

-mindre geléer och mera gröt, skum och krisp
-lättare att förstå hur maten skulle ätas
-ännu mera vackra, färgglada och goda örter och blommor från trädgården


KVÄLLENS MENY

Spindelkrabbegröt i rödvin- och basilikaviérge med en karamelliserad emulsion på grisblod och skaldjurssmör samt kryddspäcksflarn och saltbakad rotselleri


Terrin på Svensk Anklever med kardemummasocker, enrisaprikoser och makadamianötter, serverad med äppel-ice wine, bläckfisksirap och apelsinbrioche

Kanelstekt svenskt ankbröst serverad med lökbräserad Sotholmens Stout samt kalvfotsbunden kalvbringa, Gotlandstryffelkräm och friterad palsternacka


Getostmozzarella i brödkaramell med veteölsinkokta russin, svensk get- och komjölksost smaksatt med rostade örter i rågbröd samt kålrotsmarmelad

Vaniljflamberade sensommaräpplen med gräddglass, smörkola och kakaosmulor samt druvor i äppelgelé, äppelchips och äppelmynta

Sötsaker



Egentligen borde jag bedöma rätterna var för sig, liksom ammisarna, smöret från Järna och bröden som jag inte ens nämnt, men det pallar jag inte nu. Spindelkrabbegröten var ljuvlig! Len konsistens och mild fin smak. Serverades tillsammans med en liten bit blodpudding (emulsion på grisblod), perfekt i storlek, den finaste jag ätit, och jag har testat några på finkrogar senaste året. Det var en rätt alla gillade. I huvudtaget var det sjyst att äta den här typen av elitmat igen efter en lång tid med mycket back to basic-mat.

P.S. Hittade konstigt nog inte spindelkrabbegröt under SLVs lista över saker som gravida inte får äta.

Uppdaterat
Läs mer hos Alice.

----------------------------------------------------------------

Kellers gästspel - 6000 kronorslunch


Lite som en mindre gothig Anthony Bourdain.

Om Pia inte kommer till Thomas Keller så får Thomas komma... Har faktiskt tänkt besöka per se , en av nyss nämnda kocks två trestjärniga krogar. Men kassan har inte riktigt räckt till. Och inte hade jag råd att äta avsmakningsmenyn under hans gästspel på F 12 heller(6000 pix). Då är det fint att jobba med mat och få testa några av rätterna under en presslunch.

- Jag är inte bekväm med att tala inför er, sa han. Bekväm är jag bara i köket.

Säkert, amerikanskt välsmord och charmig var han. Tråkigt nog var det inte många av rätterna som helt levde upp till mina förväntningar (vill ni veta varför får ni fråga). Kanske är det som Lisa säger, att det inte funkar att förflytta hans mat. Fantastisk var dock paradrätten "Oysters and pearls" - sabayon of Pearl Tapioca with Fine de Claire Oysters end French Osetra Caviar.

-------------------------------------------------------------------

Matlagningsshow


Rune snackar som vanligt ekologi, vilket han var en av de första kockarna att göra.


Underfundig Jesper.

Beundrar både illustratören Jesper Waldersten och kocken Rune Kalf Hansen för deras knasiga kreativitet och mod. Förra veckan hade de en gemensam matlagningsshow på Kulturhusets tak. Lök var temat Jesper valt, bla för att löken har så många höljen och och för att den får ögonen att tåras - ja ni hajar symboliken. Rune lagade och snackade mat samtidigt som Jesper målade lökfigurer på en stor duk. Publiken fick olika smakbitar. Inte lika genomtänkt och galet som när de två för några år sedan bjöd in en mindre grupp till en afton där där teckningarna och rätterna hette saker som Förlorad torsk på dödsbädd, men en skön kväll. Ett extra bonus var att träffa Kinna där.


Oj, det blev mycket text. Det kan bli mindre redigeringar då jag läser igenom med klarare huvud. Skyller alla eventuella stavfel och konstigheter på att jag är gravid.



8 Comments:

Blogger K said...

Blir lite avundsjuk...

onsdag, september 05, 2007 10:25:00 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

Stor bonus för mig också att träffa dig. Välkommen på tisdag förresten. kram K

torsdag, september 06, 2007 10:12:00 fm  
Blogger Kristina Eriksson said...

Ja det där Oaxenbesöket verkar hur nice som helst. Man blir avundsjuk. Det är ju så med restaurangbesök - det är väldigt trevligt när kockarna är just elit och lagar sånt som man aldrig, aldrig skulle klara av själv!

torsdag, september 06, 2007 10:53:00 fm  
Anonymous Anonym said...

För min del kan det gärna vara mindre geléer.. Bra om man kan förstå hur maten skulle ätas utan lektioner :)

torsdag, september 06, 2007 10:54:00 fm  
Blogger Bendel said...

Kinna - har ett jobbmöte kl. 17 som jag inte vet hur lång tid det tar, vill verkligen hinna hem till dig efter det! Kram, kul med DN-artikeln.

Kristina - precis, och när de använt all sin kreativitet

Hannele - det var bla därför det var bättre än för ett år sedan, mindre geléer och lättförståeligare

torsdag, september 06, 2007 5:57:00 em  
Blogger Dubbelörn said...

Oaxen är helt underbar... Var där förra sommaren... mmmmm

Har även fått smaka Runde Kalf Hnsens anrättningar, o glömmer heller inte dem i första taget ;)

KRamar

torsdag, september 06, 2007 11:39:00 em  
Blogger Viktoria said...

Nu har jag läst om ditt Oaxen-besök flera gånger och i huvudet smakat på menyn. Jag önskar mej också dit.

(Ha en trevlig onsdagskväll!)

onsdag, september 12, 2007 9:33:00 em  
Blogger Bendel said...

Viktoria - kolla in www.braxonfood.se, hon har lagt upp bilder på hela menyn.

torsdag, september 13, 2007 7:08:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home