söndag, november 04, 2007

AG 925

Minns ni hur hajpat Allmänna Galleriet var då det öppnade? Den hemliga bakgaturestaurangen i den före detta fabrikslokalen bredvid den skumma porrbutiken. Ett ställe som andas NY och London. Och ett av de första ställena i Stockholm som hade grissida på menyn.

För första gången på över ett år käkade jag och Åke där i fredags. Mat man - jag - blir lycklig av.


Sallad d ónglet - flankstek marinerad med ingefära och vitlök.


Grislåda med rotfrukter - grissida marinerad i örter och ingefära på en bädd av ugnsstekta rotfrukter.

Kött så mört och med så mycket smak, finfint tillagat. Huvudrätterna hade huvudrollen. Men brödet var sjyst och olivoljan till från Madrid fantastisk (helt oironiskt). Utöver det så åt Åke ostron till förrätt, jag pigga marinerade babyskockor. Efterrätten - créme bruléen, med vanilj och vit choklad - var det enda som inte var mer än ok. Konsistensen var lite för lös och karamellen lite för bränd.

Nyhet! AG kommer snart att öppna en filial högst uppe i PUB-huset med eget kök men samma mattanke. Smygpremiär i fredags.



11 Comments:

Blogger Helena Bartholdsson said...

Ååå jag unnar mig nästan aldrig att gå ut och äta, men guuuu så sugen jag blidde... Ja , det får bli en middag på dukat bord och slippa disk snart... Kram på dig...

Hälsa magen o mannen..

måndag, november 05, 2007 2:24:00 em  
Blogger Bendel said...

AG ligger bara ett par hundra meter från där jag bor, längre orkar inte jag gå för tillfället...

måndag, november 05, 2007 6:25:00 em  
Blogger Alice said...

Kommer PUB-AG måne servera lunch?

tisdag, november 06, 2007 11:29:00 fm  
Blogger Bendel said...

Jepp, det kommer att serveras lunch. Samma mattanke som AG men lite allmännare rätter eftersom det är i ett varuhus. Även barhäng där man kan kan äta barmat, snacks, dricka kaffe och drinkar. Till att börja med öppet till 19.00, ev senare så småningom. Ambitionen är att det ska vara ett avslappnat ställe som stämmer överens med PUBs nya profil. Öppnar nästa fredag.

tisdag, november 06, 2007 2:26:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Låter väldigt gott & spännande! Ska lägga stället på minnet.

tisdag, november 06, 2007 10:18:00 em  
Blogger Bendel said...

Ja, det är ett skönt ställe. Nästan bättre nu än för några år sedan då det var som mest hett.

onsdag, november 07, 2007 10:07:00 fm  
Blogger Kristina Eriksson said...

Hej igen. Såg att du kommenterat min resa till Comosjön...du kanske rent av har några restips därikring? Å det där med Coops chef lät ju spännande. Jag har aldrig träffat henne men hon verkar ju ha skinn på näsan så jag får hoppas det går bra. Ha det bra i väntans tider!

onsdag, november 07, 2007 10:25:00 fm  
Blogger Bendel said...

Tack Kristina! Jag har nog några tips, återkommer snart om det här på bloggen.

torsdag, november 08, 2007 5:57:00 fm  
Blogger Elin said...

Många kommenterer från mig idag ;)

Behöver man boka bord på AG? Kan man smita in efter jobbet mitt i veckan?

lördag, november 17, 2007 11:27:00 fm  
Blogger Bendel said...

Fredagar och helger är det bäst att boka även om trycket inte alls är som det var. Skulle nog för säkerhets skull ringa iaf strax innan, är populärt just som after work.

lördag, november 17, 2007 4:04:00 em  
Blogger Bendel said...

Även på vardagar menar jag.

lördag, november 17, 2007 4:07:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home