onsdag, november 21, 2007

Oxsvansar och sånt

Här och här bloggar K om oxsvanssoppa. Oxsvansens komplexa och välgörande smaker tillhör mina absoluta favoriter.

Jag är uppvuxen på bland annat oxsvanssoppa och finskt rågbröd. Tack mamma för det! Kan ni fatta att jag var avis på mina kompisar som fick stuvade mackisar, något som kallades för korv och Skogaholmslimpa? Mest handlade det om att vilja vara som alla andra och inte en udda unge från ett annat land. Men det känns ändå väldigt festligt att tänka på idag.

Uppdaterat: Ks oxssvanssoppefinal.



7 Comments:

Blogger K said...

Och så avslutade jag det här. Bra att du blev glad av oxsvansen. Skorprostade tunna rågbrödsskivor fungerade väldigt bra som tillbehör!

onsdag, november 21, 2007 9:47:00 em  
Blogger Helena Bartholdsson said...

Å kan du tänka dig så spännande det var att äta hos dig??? *ler*

torsdag, november 22, 2007 5:37:00 em  
Blogger Bendel said...

K- nu har jag uppdaterat denna postning så att det är lätt att gå tillbaka. Jo, jag blev glad, har försökt få mammas recept men hon kan inte ge recept. "Man gör bara så och så", alldeles för mkt exformation.

Soppan ser verkligen mustig ut! Och brödet låter som det perfekta komplementet - och ngt en trendig krog med en sådan här "rustik" rätt skulle kunna servera. Instämmer i att det blivit ett larvigt modeord.

HH - det visste jag inte

torsdag, november 22, 2007 5:47:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Min mamma lagade aldrig det så jag har faktiskt inte smakat det. En kompis skulle laga det en gång för väldigt många år sedan men köttet blev bränt så det bidde inte så mycket av det (jo det var väldigt synd om honom då, han hade ju bjudit dit oss för att äta det,ja han tyckte det var jobbigt). Efter det har jag aldrig vågat mig på det. Men det är väldigt gott alltså?

fredag, november 23, 2007 9:06:00 fm  
Blogger Bendel said...

Ja, om man gillar välutvecklade, runda och mustiga smaker, så är det mycket gott. Stackars kompis!

fredag, november 23, 2007 3:16:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag hade rysk mormor och svensk farmor så jag fick mat från båda världarna.Surdegsbröd och Bortsj hos mormor och stuvade makaroner med stekt fläsk hos farmor . Lyckliga mig!!

fredag, november 23, 2007 9:34:00 em  
Blogger Bendel said...

Tania - låter toppen att få båda! Särskilt det ryska, tycker det är jättespännande och intressant med rysk kultur, människor och mat.

lördag, november 24, 2007 4:48:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home