söndag, november 11, 2007

Milano och Como



Kristina ska till Comosjön och undrade om jag hade några tips. Jag gör det enkelt för mig och kopierar nedan rakt av en text jag skrev april 05 då jag varit till Milano och staden Como vid Comosjön en weekend tillsammans med en kompis. Hjälper det inte henne kanske någon annan får några uppslag.

När vi var till Como tog vi funicolaren upp för berget och tittade på tjusiga hus med en makalös utsikt över sjön, något jag vet att man kan göra på flera ställen runt sjön/sjöarna. Och det finns en mycket speciell park med alpväxtlighet man kan åka upp till som jag inte minns vad den heter men som man säkert lätt kan googla fram. Vi åt både lunch och middag på krogar vi inte förhandsbokat och maten var vällagad och lokal.

En Milanoklassiker är det gastronomiska huset Peck, liksom klassiska böcker har det inte blivit klassiskt för inget. Ett ställe jag återkommit till. Mycket för det breda och djupa utbudet men även för de fina och kreativa exponeringarna. Flera Milanotips skulle det lätt kunna bli. Besökte tex året innan fantastiska vinotek tillsammans med en inbiten Milanobo (som nu bor i Como) varifrån jag säkert gjort anteckningar som finns kvar någonstans i mina gömmor.

--------------------------------------------------------------------

Höjdmatpunkten var ett besök på den milanesiska tvåstjärniga restaurangen Sadler! Där avnjöt jag och mitt resesällskap Terese en sexrätters avsmakningsmeny med fisk. Rätterna innehöll många smaker, alla milda. Huvudtemat var olika konsistenser - tuggmotstånd, mörhet, krispighet och puré. En rolig detalj var pallen som ställdes fram för att lägga handväskan på. Självklart stängde vi stället!



Eftersom jag hellre lägger mina pengar på mat än prylar så åt jag lunch i Dolce & Gabbanahuset istället för att shoppa där. Lardoinlindad mozzarella med ostrongömma. Men måste erkänna att det var mer intressant än gott.

Provade också Bellinin på Emporio Armani Café. I Milano serveras aperetivos (gratis matig fingerfood) på nästan alla krogar till drinken mellan 19 - 21, så också här. På de stora modehusens restauranger är servitörerna, lokalerna, toaletterna, servetterna, allt så klart, varumärkt.



Var som sagt en dag till staden Como vid Comosjön. Tog linbanan (funicolaren) uppför berget till en by. Vi fann ett stort förfallet hotell och kikade in genom fönstrena. Det såg ut som om Hemingway och hans vänner en gång festat i balsalen och som att deras andar fortfarande gör det.




5 Comments:

Blogger Kristina Eriksson said...

Tusen tack för alla tips! Hotellet lät ju helspännande!

söndag, november 11, 2007 8:19:00 em  
Blogger Bendel said...

Var så god, det var roligt att tänka sig tillbaka en stund. La till en bild från hotellets fallna trädgård. Ett stämningsfullt ställe som satte igång fantasin.

söndag, november 11, 2007 9:34:00 em  
Blogger Anna said...

Är det nåt med tvåstjärniga krogar i Italien och väskpallar? Vi var på Don Alfonso utanför Sorrento och när jag försökte hänga handväskan på stolen kom det genast fram en liten pall att lägga den på. Fascinerande!

tisdag, november 13, 2007 9:21:00 em  
Blogger Bendel said...

Visst känns det lyxigt! Förekommer även på finkrogar i Frankrike, typ Ducasse-restauranger.

onsdag, november 14, 2007 12:17:00 fm  
Blogger Bendel said...

Dom Alfonso förresten, nu blir jag lite avis, det är en restaurang jag vill men aldrig verkar komma till trots att jag i 10 års tid firat semester i närheten.

onsdag, november 14, 2007 12:20:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home