onsdag, mars 12, 2008

Äntligen en doprapport

I söndags döptes vår lille Torsten. Ceremonin ägde rum hemma hos min svärmor som bor på Gärdet med ett 40-tal vittnen. Min man och jag bjöd därefter på after noon tea. Nedanstående ordning är att rekommendera vid servering eftersom det rökta kommer först och de allt sötare bakverken därefter.




Teet jag valde var ett Daarjeling Poobong (ett område i Indien) 2 nd flush (betyder ett bladen är skördade i juni, drycken är bärnstensfärgad och har en hel och komplex smak) som passar till både snittar, scones och söta bakverk. Det ska inte drickas med mjölk. Hade faktiskt köpt ett enklare Daarjeling som man brygger starkt och dricker med mjölk utifall någon propsat på att göra det. Så gör ju faktiskt de flesta engelsmännen och tvistar över om mjölken ska i före eller efter teet.


SNITTAR

Sandwish med böcklingröra
Böckling , rensad
Citron, pressad
creme fraiche
salt, peppar
kavring

Rör ihop allt utom brödet till en tjock smet. Bred på kavring och lägg även kavring över. Skär i kanstskurna trekanter.
Receptet är inspirerat av ett liknande i Mia Öhrns utmärkta bok Mitt eget café därför redovisar jag det bara skissartat här. Hur som helst är det mycket gott med rökt mat till te.

Cucumber sandwish så klart
1 pkt philadelfiaost
1 vitlöksklyfta, finhackad
3 msk dill, finhackad
1 gurka
salt, peppar
vitt formbröd

Blanda ost, vitlök och dill. Smaka av med salt och peppar. Skär gurkan i skivor. Bred oströran på brödet och lägg på gurkskivor så att det täcker. Lägg bröd ovanpå. Skär i kantskurna trekanter.



Så fina, så fina.


SCONES, CLOTTED CREAM OCH LEMON CURD

Engelska scones
Även detta recept lånade vi ur Mia Öhrns Mitt egna café. Vi ville göra sådana scones som är lite luftigare och sprödare än dem man vanligtvis bakar i Sverige. Så utöver vetemjöl, smör, salt och fil tillsatte vi ägg och lite strösocker.

Clotted cream
Tjock sjuden grädde, ett klassikt tillbehör. Ända in i det sista tänkte jag göra en sats själv men det slutade ändå med att jag istället köpte en finfin sort i brittiska matbutiken Taylors & Jones på Hantverkargatan.

Lemon curd (citronkräm)
En tradition ihop med clotted cream. Jag följde det här DN-receptet och det blev den mest lysande lemon curd jag ätit!

Sylt
Även detta köpte jag på Taylor och Jones. Både en i Storbritannien prisbelönt blåbärssylt, och en fikon- och aplesinsylt, som precis som faster Iwa sa, säkerligen även passar till ost.


SMÅKAKOR

Tre olika mördegsvarianter ur klassikern Sju sorters kakor - Sveriges mest sålda bakbok, med hjorthornssalt istället för bakpulver.


CHOKLAD OCH MANDEL CUP CAKES MED APELSINTOPPING

Ta vilket chokladmuffinsrecept som helst och tillsätt hackad mandel i smeten. Vi använde ganska små formar.

Frosting (vår hyllning till karamellfärgen) till ca 40 st:

100 g Philadelfiaost
ca 2 msk florsocker
ca 1 msk apelsinsaft
hushållsfärg, röd och gul, några droppar av vardera

Blanda allt så det blir en orange spritsbar smet. Spritsa muffinsen och dekorera med ätbara blommor, vi använde tagetes och gula violer.




Jo jag började att böla, på ett dop. Först när ceremonin startade och jag såg den fina församlingen, sedan efteråt när jag berättade varför vi valt de gudföräldrar vi valt. En gång mer än lille T som bara grät lite då han fick vatten över huvudet. Kanske för att vi var i en hemmiljö och allt blev mycket intimare än ett vanligt dop, kanske för att jag blev så glad över att träffa många jag inte sett på länge, kanske för att jag inte sovit på ett halvår och det känns som nerver och hjärtat ligger utanpå kroppen numera, kanske för att det var första gången jag officiellt var mamma.



15 Comments:

Blogger Dubbelörn said...

Mina syskonbarn har också blivit döpta i hemmiljö o det är betydligt mysigare o personligare. Bölar gör jag också på dop ;)

Men vilken härlig meny du visar... Vilka läckerheter!

Kramar

torsdag, mars 13, 2008 7:40:00 fm  
Blogger Ilva said...

men hur farao hann ni fixa all dessa delikatesser för de flesta var väl tvungna att göras samma dag! Jag är full av beundran!

torsdag, mars 13, 2008 7:44:00 fm  
Blogger Bendel said...

Dubbelörnen - Skönt att höra att flera än jag blir rörda på dop. Jag har aldrig blivit det förut, men då har jag aldrig döpt ett eget barn innan heller. Kul att du gillar menyn!

Ilva - Teamwork! Vi startade ett par veckor innan. Monterade smörgåsar och spritsade och dekorerade cup cakes var det enda vi gjorde samma dag, och bryggde te och värmde scones så klart. Rörorna och sconesen gjorde Åke kvällen innan och de övriga sakerna gjorde vi tidigare än så. Lemon curdreceptet valde jag lite efter hållbarhet, som tur var råkade det vara väldigt gott också.

Ursäkta min konstiga svenska.

torsdag, mars 13, 2008 9:33:00 fm  
Blogger Bendel said...

Men måste jag ärligt tillägga att var det lite tufft att få ihop allt ändå eftersom vi hade så många gäster.

torsdag, mars 13, 2008 9:36:00 fm  
Blogger Kristian said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

torsdag, mars 13, 2008 2:49:00 em  
Blogger Anna-Eva said...

Men åh, men åh vad fint ni gjort det! Jag är inte döpt själv, ej heller min son, det är inte tradition i min familj. Nu blev även jag tårögd.Och oj så sugen jag blev på afternoon teabjudning.
Dyker det upp nån sån på min blogg så vet du att jag härmas :)
Kul att allt blev så bra. Grattis igen mamma Pia till lilla T och allt gott han för med sig.

torsdag, mars 13, 2008 5:02:00 em  
Blogger Kristian said...

Fina bilder förresten!

torsdag, mars 13, 2008 7:17:00 em  
Blogger Kristian said...

Sen är det ju så för de flesta föräldrar att man blir litet gråtmild på köpet vad ens egna barn beträffar. Man förstår inte innan man själv upplever det, hur mycket de betyder för en.

torsdag, mars 13, 2008 7:18:00 em  
Blogger Bendel said...

Anna-Lena - för ett halvår sedan trodde jag nog inte ens själv att vi skulle ha ett dop. Men det blev en fin ceremoni, oavsett om man är troende eller inte (min man är inte med i kyrkan) är det fint att välkomna en nyfödd till den ljusa sidan och att göra namnet officiellt. Det blev också intimt i hemmiljö och med en präst som jag känner (matskribent faktiskt).

Och det var roligt att få ha en tebjudning, det har jag länge tänkt men inte hittat något bra tillfälle.

Kristian - ska nog skriva att det är Vendela Carlén som tagit bilderna, valde några diskreta men fina.

Nej, visserligen är jag sentimentalare än en amerikansk krigsfilm men jag var helt oförberedd på att jag skulle känna så mycket och det pga av att det var MIN son. För att JAG är mamma. Och för att alla var så snälla mot honom. Tappade kontrollen lite, vilket jag sällan gör i sådana sammanhang, och glömde säga flera saker jag tänkt säga.

torsdag, mars 13, 2008 9:07:00 em  
Blogger Daniel Roos said...

Jäklar vad ni verkar ha bakat mycket låter kul :-)

fredag, mars 14, 2008 12:55:00 fm  
Blogger Bendel said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

fredag, mars 14, 2008 10:01:00 fm  
Blogger Bendel said...

Daniel - Jo, vi bakade en del, inget avancverat men många olika saker för att vara nyblivna föräldrar, vara i ett privat sammanhang, i ett hemmakök, och för så många som 40 pers. Och det är verkligen roligt att baka och laga mat tillsammans.

fredag, mars 14, 2008 10:03:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

lördag, mars 15, 2008 12:21:00 em  
Blogger Jessica said...

Det var nog ett bra beslut att köpa clotted cream. När jag provade så tog det 5 dl grädde och det gav knappa hundra gram. Fast det är fruktansvärt gott (tyvärr!). Det är enkelt att göra själv, men i stora kvantiteter blir det lite jobbigt i längden, men till husbehov är det ite alls svårt.

söndag, mars 23, 2008 1:41:00 em  
Blogger Bendel said...

Jessika - Det var lite det jag räknade ut, men jag ska testa att göra för hemmabruk!

söndag, mars 23, 2008 6:11:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home