lördag, mars 01, 2008

Ät mig! och Mina fastras mat



Jag har läst några matböcker som inte blivit av att läsa tidigare. En av dem är Videgårds Ät mig! Jag har tidigare nämnt den i samband med pressträffen för ett par år sedan (då Videgård bjöd mig och några fler på färska sojabönor och det var första gången jag åt det). Boken består mestadels av bakom-kulisserna-på-krogen-berättelser. Är lite smårolig och man får veta en hel del om vad som hände i framför allt Stockholm på 80- och 90-talet. Mycket namedropping av matprofiler, artister mm. Om någon misstänker att det är en svensk variant av Anthony Bourdains Kitchen Confidential kan jag säga att det är det inte. Den är inte alls så råbarkad och driven i berättelsen, snarare vänlig trots att tonen är uppriktig, och uppdelad i många korta och makliga historier. I varje story presenteras relaterade recept, många av dem fick jag lust att laga.

Typiskt citat: En dålig recension i en inte alltför seriös tidning av inte alltför seriösa krogtestare går oftast obemärkt förbi. En dålig recension i en seriös tidning av seriösa krogtestare kan vara förödande.../ Den tredje varianten är naturligtvis värst, en dålig recension i en seriös tidning av oseriösa krogtestare.





Härom kvällen tog jag mig an Paolo Robertos bok Mina Fastras mat. Menyer från Maddaloni. Jag måste erkänna att jag tycker det är lite lustigt att "alla", särskilt sk kändisar, vill göra kokböcker (och barnböcker, inte heller ovanligt med kombon barnkokböcker). Det är klart de ska göra, och det blir ofta bra, grejen var nu att den offentliga personen stod lite i vägen före start. Men inte länge. Uppvuxen med folk som berättade skrönor älskar jag skrönor och denna bok bygger på sådana historier alla släkter har som berättas om och om igen, Paolos är dock bättre och mer dramatiska. Recepten känns genuina, många av dem kan man visserligen hitta liknande i andra kokböcker med syditaliensk mat, men kan man få för många med rätter från Neapel? Inte jag om de är bra.

Typiskt citat: Personligen skulle jag aldrig våga hålla mig från Merolilli för länge. Jag är visserligen tuff men inte så tuff. Av ren överlevnadsinstinkt sätter jag mig en gång om året i "heta stolen", en gammal pinnstol som omedelbart dras fram och omringas av ett koppel ivriga tanter. /.../ När förhöret är avklarat och man lovat bot och bättring, dukas det äntligen fram och maten serveras. Först uppstår ett behagligt sorl när alla smakar av och bedömer rätterna, och berömmer kokerskan.

Matbilderna med naturligt ljus påminner mycket om dem i Medelhavsmat till vardags & fest av Caroline Hofberg, beror nog på att det är Tina Axelsson som står för fotot i båda.

Nu ska jag läsa i en helt annan typ av bok om Neapel, Maja Lundgrens Myggor och Tigrar, inte riktigt lika romatisk. Modig då? Ja. Bra så här långt (typ halva boken)? Nja.




7 Comments:

Blogger Pernilla said...

Har Paolos bok och gillar den massor. Köpte den osedd via nätet endast genom att ha hört en intervju med honom där han berättade storyn om när hans blivande fru var med honom i Italien och oplanerat blev introducerad i la familia. :) Urkul! Kul att du gillar den!

lördag, mars 01, 2008 11:38:00 em  
Blogger Pernilla said...

Har Paolos bok och gillar den massor. Köpte den osedd via nätet endast genom att ha hört en intervju med honom där han berättade storyn om när hans blivande fru var med honom i Italien och oplanerat blev introducerad i la familia. :) Urkul! Kul att du gillar den!

lördag, mars 01, 2008 11:38:00 em  
Blogger Bendel said...

Ja den är vad den utger sig för att vara, och känsla. Just den storyn utspelar sig delvis i Positano där jag varit några gånger bla på smekmånaden.

söndag, mars 02, 2008 6:32:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Vad mysigt det låter att verkligen läsa hans bok! Sånt hinner inte jag.

fredag, mars 07, 2008 1:05:00 em  
Blogger Bendel said...

Det var det, just såna böcker är det inte alltid jag läser på det sättet. Annars är det ju en del av mitt jobb att läsa. Men jag kan heller inte leva utan att läsa. Hinner inte läsa lika mkt efter barn som före, men jag läser innan jag somnar istället för tv,i badet, tunnelbanan, när jag äter frukost (samtidigt som jag underhåller T) osv

fredag, mars 07, 2008 2:50:00 em  
Blogger Bendel said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

fredag, mars 07, 2008 2:50:00 em  
Anonymous Anonym said...

[p]Unique water ripples Epi leather (upper row), top-quality [url=http://www.ccheaplouisvuittonhandbags.com]louis vuitton handbags outlet[/url] interpretation of the head, and applied to the Alma handbag, preached a beautiful rainbow colors the trend and classic combination . A wonderful encounter Braccialini [url=http://www.ddiscountlouisvuittonbags.com]discount louis vuitton bags[/url] 2013 spring and summer series
Series Mangrovia romantic and graceful aqua blue coupled with simple profile shape, generous, yet elegant style . It goes without acute that work area is the [url=http://www.louissvuittonbags2012.com]vintage louis vuitton bags[/url] best place to buy waterfall discount Louis Vuitton bags . Whether she隆炉s wearing a casual cool maxi or dressing up basic denim, the bag adds a boho chic vibe to any outfit . In addition to tanning, coating relatively basic steps, Coccinelle for the first time the use of the punching process, with the smooth leather hair difference reaches the cortex most [url=http://www.ddiscountlouisvuittonbags.com]new louis vuitton bags[/url] effective . Elegant and refined Hongqiao will be meticulous friendly service to provide customers with distinguished experience of internationalization . 7, leather goods such as produce stains black spots, may be tried alcohol swab material to stick to the same skin color . What place is for you?
? has is, we believe, spring arrives . Bridge to make new large condenser classic chic Louis Vuitton Alma handbag
Large [url=http://www.ccheaplouisvuittonhandbags.com]cheap louis vuitton handbags[/url] publicity photos taken by Steven Klein, depicting a group of lively young woman traveling around the world and the story of the encounter of the three cities of Paris, New York and Shanghai.[/p][p]271 Special showrooms also about to open, displayed on the 45 square meters of space the LM Cuir time to mark a full range of family: including handbags, small leather goods, leather belt, luggage series, so stay tuned . Workshop for children
With four rooms, workshop-boutique Falakolo can accommodate up to 35 people simultaneously . I t w i l l a l s o p r e f e r a b l y p a d d e d w i t h t i s s u e p a p e r . Undoubtedly what you need in many online shops that you have at your disposal you will find . The YOUNG Mummy's most glamorous and classic retro rich connotation bag Mangrovia series:

Simple and elegant micro-bright skin surface texture of vertical stripes to create a sense of low-key and elegant lines and exquisite decorative tassels adds a clever and charming . L e a t h e r b a g s a v a i l a b l e h i g h - d e n s i t y n a n o - s p o n g e t o u c h t h e n e t t o w i p e s u b t l e d i r t , t h e u s e o f o r d i n a r y w h i t e p e n c i l e r a s e r r u b g e n t l y w i p e t o r e m o v e ; s e v e r e s t a i n s , a v a i l a b l e h i g h - d e n s i t y n a n o - s p o n g e t o u c h n e t w e t w i p e , r u b b e f o r e w i p e t h e f a d e i n o b v i o u s p a r t s , a n d t h e n a f t e r t h e l e a t h e r b a g c a r e a g e n t s f o r c l e a n i n g a n d m a i n t e n a n c e , [url=http://www.ddiscountlouisvuittonbags.com]cheap louis vuitton bags[/url] a n d s o e x t e n d t h e i r u s e f u l l i f e . The luxury handbag manufacturers are trying to deal with a seller related issues . 6, leather goods, hardware maintenance, use a dry cloth to wipe.[/p]

torsdag, maj 09, 2013 6:34:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home