söndag, september 14, 2008

Om det regnar kommer det uppifrån annars...


Spridda skurar:

Köpte en ny bok igår, Nudelbagaren av Ma Jian. Jag är knäpp, när ska jag läsa den? Jag har fyra skönlitterära böcker jag ska plöja innan och jag har häcken full med att vara mamma, med att jobba och med ideellt föreningsarbete.

Har kommit ett par kapitel/essäer in i An omelette and a glass of wine av Elizabeth David. Det ena handlar bla om hur god kan maten bli om man bara öppnar några burkar och de knappt får ett uppkok? Samtidigt som riktigt god mat inte behöver många ingredienser. Att ett kosthåll med få livsmedel inte behöver bli enahanda med kunskap om råvarorna tex hur man får samma kryddor att smaka på olika sätt. Det andra handlar om riktig, äkta emulsion, och att det nog finns de som tror att majonnäs bara kan göras i fabrik. Båda känns aktuella och är skrivna så att jag håller med om det mesta. Publicerade 1960 och 1962.

Igår morse åt jag och min lilla familj frukost på Petite france. Kön ringlade ut mot gatan och klockan hade ännu inte slagit 09.00. Träffade en bekant kändisdietist och skvallrade lite. Plommonkompotten på yoghurten var utbytt mot kvittenkompott och aprikoskompott. Jag köpte med mig en burk pâte de porc hem. Har inte ätit den ännu.

På Norr Mälarstrand har det öppnat ett nytt café, Farfar Pär. Där kan man äta handrullade rån med snirkliga mönster med bär och grädde, det är ägarens 82-åriga farfar som gräddat och rullat rånen.



5 Comments:

Blogger Jessica said...

kvittenkompott... DET låter gott.
måste ut och leta kvitten, det finns en persisk risrätt med kvitten som är god och där det är just kvitten som är hela grejen. En gång om året och sen inget mer förrän nästa år :).

Hur mycket har du börjat jobba?
Antar att det kan bli lite mycket samtidigt som man hittar bebisen i sin papperskorg lite nu och då ;)

söndag, september 14, 2008 12:57:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Den där Elizabeth David boken låter intressant.Jag kan bli lite hög på sånt där "att det fanns männsikor som konstaterade/hade samma smak redan på 50-60-talet som idag" (kolla tex i Bonniers kokbok från 50-talet). Köper man den på Amazon eller vad det heter? Var det gott med kvittenkompott? Kvittengelé är favorit så jag blir ju lite nyfiken:)

söndag, september 14, 2008 1:12:00 em  
Blogger Bendel said...

Kvittenkompotten var god, det var även lingon i den.

Jessika - jag har jobbat lite hela tiden på så sätt att jag haft jobbmöten from att lille t var 3v och jobbtfnsamtal tidigare än så.

Skulle gissa att jag nu i sept jobbar ca halvtid men det är svårt att säga eftersom det är svårt att beräkna arbetstiden som egen. Skriver tex tre olika texter för tillfället, deadline på en imorgon...

Kristina - om länken jag gjorde i inlägget funkar så kommer du till amazon.com där jag beställde ED-boken. Tar bara ett par dagar så kommer den. Jag blir också hög av att läsa sånt, och inspirerad, mer än av mycket annat tryckt om mat.

söndag, september 14, 2008 1:28:00 em  
Blogger Jessica said...

Kvitten är ju lite som vinterfrukt, man kan hoppa på den utan att den ändrar form. Och syrlig i sig själv, undrar varför de tillsatte lingon... Hmmm, tål att fundera på ;).

Jag hade fått uppfattningen - eller antagit - att du var typ anställd och hade varit traditionellt ledig med bebis. Så antar man saker :)

söndag, september 14, 2008 2:06:00 em  
Blogger Bendel said...

Jessika - För ett år sedan ojade jag mig mycket över hur det skulle gå som egen med bebis, men det var ju innan vi blev bättre bekant.

måndag, september 15, 2008 3:18:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home