lördag, oktober 25, 2008

Sött värre



Jag har haft många möten med matmänniskor den här veckan. Två av träffarna ägde rum på Petite France, snacka om att jag blivit stammis. Charmiga och trevliga Sebastien som driver stället var på TV4 igår och berättade hur han gör sina macaroner. Tre dagar tar det. Först bakar han den biskviliknande mandelkakan så att den blir lite lagom seg i konsistensen. Dag två delas kakan och fylls med sylt, kräm eller ganache. Det tar ett dygn för fyllningen att smälta ihop på rätt sätt med botten och toppen.

Tidigare skrivet om macaronerna på Petite France.



4 Comments:

Blogger Daniel Roos said...

Tycker Sebastiens Macarones e jätte goda men tre dagr det låter lite löjligt :-) det är ingen deg som ska jäsa man kan göra perfekta på en dag om inte annat på två gott och väl :-)

fredag, oktober 31, 2008 11:28:00 em  
Blogger Bendel said...

Tack för expertkommentar. förstår vad du menar. Själva tillverkningen tog två dagar, men han ville att de skulle ligga till sig innan försäljning om jag förstod allt rätt.

lördag, november 01, 2008 12:12:00 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

Petite France låter som ett ställe för mig. Köpte hur många Macroner som helst när jag var i Paris sist.

torsdag, november 13, 2008 11:52:00 fm  
Blogger Helena Bartholdsson said...

Men man bara drägglar ju när man ser dessa godsaker, kan man äta på skärmen tro??? *ler*

onsdag, november 26, 2008 8:40:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home