söndag, oktober 19, 2008

Lördagslunch

Enligt mig finns inte mycket som är vackrare än en lammstek med ben. Det slår oxblodsfärgad salami och knäckig poppad svål i skönhet. Och det väcker något ursprungligt att vilja ta hela steken i handen och gnaga direkt från benet.

Igår bjöd jag två vänner, en dietist och en kostchef - jo, jag har kompisar som inte jobbar med mat också - på lunch. Vitlök- och timjanspäckad lammstek med matvete och ugnsrostade rotfrukter. Steken tog jag ut vid 65 grader och lindade in i aluminiumfolie där den låg i nästan en timme. Köttet blev perfekt rosa. Det är ett otyg bara att få snygga skivor när benet är kvar.

Till efterrätt blev det tjock yoghurt smaksatt med vaniljsocker med kardemummasmakande plommonkompott och puffad quinoa på toppen.

Redigerat: Jag gjorde en sås genom att vispa ur ugnsfatet steken spenderat sin tid i ugnen på. Spadet blandade jag med en skvätt rödvin och grädde.



4 Comments:

Blogger Jessica said...

Kul. Hur puffade du quinoa? Som popcorn?

söndag, oktober 19, 2008 12:19:00 em  
Blogger Bendel said...

Köpte färdiga på lösvikt på ICA. Förut har jag bara hittat dem på hälsokosthyllor.

söndag, oktober 19, 2008 12:20:00 em  
Blogger Bendel said...

Köpte alltså färdigpuffade.

söndag, oktober 19, 2008 12:20:00 em  
Blogger Jessica said...

Jaha... visste jag inte fanns...

söndag, oktober 19, 2008 12:44:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home