lördag, januari 10, 2009

Kung för en dag



Igår skulle vi tacka av en medarbetare som slutade. Till detta ändamål köpte jag bland annat kakan på bilden på Petite France. Mycket smördeg fylld med mandelmassa med tydlig äggsmak. Äts i Frankrike på trettondagen/tre konungars dag. I kakan finns en porslinsfigur som föreställer Jesusbarnet, den som får den blir kung eller drottning för en dag vilket innebär att denna person får lata sig och bestämma allt under den följande middagen. En guldkrona följer med kakan på Petite France. Har sett varianter av denna tradition i bla Spanien och Schweiz.



11 Comments:

Blogger Olivia said...

När jag var liten brukade jag alltid hitta lilla figuren och få kronan! Det saknar jag! ;-)

lördag, januari 10, 2009 3:41:00 em  
Blogger Bendel said...

Olivia - Rolig tradition, förstår att du saknar den! Igår fick Lina som slutade figuren, väldigt lämpligt.

lördag, januari 10, 2009 4:52:00 em  
Blogger Jessica said...

Man kan stoppa en böna i också om man inte vill riskera att någon biter av en tand eller så. Det är så många goda kakor som innehåller mandel, bl a den där, tror den heter pithiviers.

lördag, januari 10, 2009 11:05:00 em  
Blogger Bendel said...

Har sett att man även använder böna i, bra tips för den som vill baka själv. Kakan heter något vanligt med g och t i som är jättepinsamt att jag inte minns vad.

söndag, januari 11, 2009 11:07:00 fm  
Blogger Jessica said...

I min kokbok kallas trettondagskaka gateau des rois men ser annorlunda ut medan den där kakan kallas pithiviers. Jag har å andra sidan sett den där kakan, pithiviers, användas som trettondagskaka så eat away :)

söndag, januari 11, 2009 12:37:00 em  
Blogger Olivia said...

Ja gâteau des rois kallar vi det i Schweiz men den ser inte ut som den på bilden. Men åh så gott! :)

söndag, januari 11, 2009 7:33:00 em  
Blogger Viktoria said...

Vårt porslinsjesusbarn har försvunnit; jag undrar om han läst ditt blogginlägg och hoppat i nån deg.

söndag, januari 11, 2009 9:03:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Fin tradition och låter jättegott!

måndag, januari 12, 2009 9:48:00 fm  
Blogger Bendel said...

Viktoria - mycket talar egentligen för det! :)

måndag, januari 12, 2009 2:59:00 em  
Blogger Bendel said...

Galette du Roi, är det som säljs på Petite France.

tisdag, januari 13, 2009 10:26:00 fm  
Blogger Bendel said...

Mer om kakan och det runtomkring här: http://parisbarnen.blogs.se/2007/01/17/galette_des_rois~1569380

tisdag, januari 13, 2009 10:30:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home